Ny handbok - så räddar du världen på arbetstid

”Odla idéer – från idé till action med Sustainability Sprint-metoden” heter en bok som nyligen kommit ut på Lava förlag. Det är en praktisk handbok för alla som vill driva på hållbar affärsutveckling och innovation på sin arbetsplats, oavsett roll eller plats i hierarkin. Boken kommer lagom inför Stockholm+50, som är FN:s högnivåmöte i miljöfrågor och hålls i Stockholm den 2-3 juni.

Odla idéer är skriven av Linda Fragner, Thomas Arctaedius och Frida Panoussis. Tre experter på ämnet, om än med olika infallsvinklar.

Hållbarhet är en av de största, om inte den största, pain points för svenska såväl som för internationella företag. Idag är hållbarhet också en affärskritisk fråga. Ställer du inte om din verksamhet så riskerar du att hamna efter och till slut inte ha möjlighet att konkurrera. Hållbarhetsfrågan är idag en större utmaning än vad digitaliseringen var för fem-sex år sedan.

Undersökningar visar att millenials och generation y generellt sett inte vill jobba på ett företag som inte bidrar till att hitta lösningar på våra stora globala utmaningar. De vill känna att den arbetsgivare de arbetar för tar ansvar inte bara för sina anställda utan också för människor och miljö. Det många företag inte lyckas med i dag är att utnyttja den kraft som finns bland de anställda.

Författarna såg att det saknas en tydlig handbok för alla potentiella hållbarhetsintraprenörer som finns på alla företag, i alla branscher. För dom som tycker att omställlningen går för långsamt och som vill driva på en hållbar förändring på sin arbetsplats.

Odla idéer svarar b.la. på frågor som:

• Hur gör man för att driva på hållbar affärsutveckling och innovation på sin arbetsplats?
  • Hur får man idéer att växa fram från vad som börjar vid en tanke?
  • Hur kan man bygga en gräsrotsrörelse av människor som vill driva på hållbarhetsfrågor på sin arbetsplats?

Boken visar dig även hur du:

• Tillsammans med andra skapar innovationskraft och får idéer att växa
  • Lär dig att facilitera effektiva workshop som tar grupper framåt snabbare
  • Utvecklar en förmåga att snabbt kan ge liv till idéer genom prototyping
  • Fokuserar på framtidens målgrupper
  • Hur du blir en hållbarhetsintraprenör som gör skillnad

Om författarna:

Linda Fragner
Innovationsledare och affärsutvecklare med 15+ års erfarenhet av innovationsledning och affärsutveckling från start-ups till stora organisationer, senast från Vattenfall. Certifierad Google Design Sprint facilitator och Workshopper Master. Utbildad civilekonom från Uppsala Universitet samt inom Innovationsledning och Produktutveckling på Berghs School of Communication. Driver nu Upgreen AB och var den som ursprungligen utvecklade metoden Sustainability Sprint.

Thomas Arctaedius,
Fil. Dr och adjungerad professor i entreprenörskap vid KMH. Bakgrund som forskare och entreprenör och har framgångsrikt har byggt flera företag. Thomas har varit med och startat flera inkubatorer och företags innovationsprocesser Har varit gästforskare vid Stanford University Han har sedan 2011 arbetat med socialt entreprenörskap och startade CSES, Center för Socialt Entrepreneurship som var Sveriges första inkubator för sociala innovationer.

Frida Panoussis
Graphic Recorder och Mötesritare (ritar i realtid på möten). Bakgrund som projektledare och marknadschef. Hos Presencing Institute, som är en del av MIT, har Frida fått en viktig del av sin utbildning genom Generative Scribing och Theory U, som är en modell för prototyping och visualisering. Frida är också Scrum Master och utbildad inom design thinking och facilitering. Frida har live-illustrerat för FN, Naturvårdsverket, Strategiska innovationsprogram, Google och flera innovationstävlingar.

Röster om boken

"En konkret och handfast guide, som gör det enkelt för dig att gå från tanke till handling och bidra till omställningen mot ett mer hållbart samhälle! Läs och börja göra!"

Johanna Särnå VD på Spring People AB

"En väldigt fin bok som ger läsaren en positiv och peppande kraft att vilja bidra. Alla behövs i klimatomställningen och denna bok gör det enkelt för vem som helst att både förstå problem vi står inför och vad vi tillsammans behöver göra för att lösa dom"
Ingmar Rentzhog, VD och grundare för wedonthavetime.org

Frida, Linda och Thomas visar vägen genom att jobba tillsammans, med förenade krafter och kompletterande "skills" vilket är precis vad vi behöver för att åstakomma verklig skillnad. En "quick and clean"- manual för det allra viktigaste förändringsarbetet just nu."

Marcus Bergh, Regional Director på Coompanion.

Linda Fragner
linda@sustainabilitysprint.com