PEX-rör i vattenbad

Innovation och utveckling av Uponors PEX-produktion

Säkerhet ur hygiensynpunkt är Uponors främsta prioritet. Miljoner människor på skolor, sjukhus, arbetsplatser och hem dricker vatten från PEX-rör och deras hälsa tas på fullaste allvar. Uponor i Sverige (då under namnet Wirsbo) var först i världen med att tillverka det unika och innovativa PEX-röret för värme- och VVS-applikationer. De första PEX-rören tillverkades redan 1972 och Uponor är sammantaget världens största PEX-rörstillverkare.

Testanläggningen för PEX-rör är i världsklass; allt för att säkerställa kvalitet, hållbarhet och styrka mot yttre påverkan på rören. Produktionsanläggningen i Virsbo jobbar konstant för att minska miljöpåverkan och anpassa sig till de aktuella regelverk som styr PEX-produktionen.

Gällande nya och gamla hygien- och hållbarhetskrav som införs i Sverige, säger Clara Strandberg, Quality Manager för PEX-produktionen i Virsbo:

”Uponor PEX-produkter uppfyller de nuvarande hygienkraven i Sverige och Europa som finns idag och ska också uppfylla de nya dricksvattenkraven som kommer 2022. Uponor gör även en översyn och utvecklar produktutbudet och möter de uppdaterade branschreglerna från Säker Vatten som gäller från 1 januari 2021.”

Även andra utvecklingsprojekt pågår i den svenska fabriken, så som minskning av skrotnivåer och förbättring av miljöavtrycket genom att ta bort de färgade linjerna på PEX-rören.

Uponor är en ledande internationell systemleverantör av lösningar för säker leverans av dricksvatten, energieffektivt inomhusklimat och pålitlig infrastruktur. Vi servar byggindustrin inom en rad olika områden så som bostäder, kommersiella fastigheter samt industri- och anläggningsbyggnation. Uponor har ca 4 000 anställda i 30 länder, huvudsakligen i Europa och Nordamerika. Under 2018 hade Uponor en nettoförsäljning på över 12 miljarder kronor. Uponor har sitt säte i Finland och är noterat på Nasdaq i Helsingfors. Uponor bygger på dig – www.uponor.se