Ransomwareattack påverkar Uponors verksamhet

Ransomwareattack påverkar Uponors verksamhet

Den 5 november 2022 blev Uponor utsatt för en cyberattack som påverkat verksamheterna i hela Europa och Nordamerika. Direkt påbörjades ett arbete att utreda och åtgärda situationen och det visar sig handla om ransomwareattack. Vi betraktar det som ett allvarligt brott och har rapporterat händelsen till polisen och till dataskyddsmyndigheterna.

"Vi gör allt för att säkerställa kontinuiteten i Uponors verksamhet och för att det här ska ha en minimal påverkan på Uponors kunder. Vi tar cyberattacken på största allvar och ber om ursäkt för de bekymmer som det innebär för våra intressenter.", säger Michael Rauterkus, CEO för Uponor.

Eftersom attacken kommer att leda till en polisutredning kan Uponor inte kommentera det som inträffat ytterligare.

För pressfrågor, kontakta:

Franciska Janzon
Senior Vice President
Corporate Communications & IR Uponor Corporation

Tel. +358 (0)20 129 2821

Uponor är en ledande internationell leverantör av lösningar som transporterar vatten i byggnader och infrastruktur. Med våra system för säker distribution av dricksvatten, energieffektivt inomhusklimat och pålitliga infrastrukturslösningar omtänker vi vatten för framtida generationer. Med ett engagemang för hållbarhet och en passion för innovation, utvecklar vi ny teknologi och system som bygger förtroende och berikar människors liv. Uponor har cirka 3700 anställda i 26 länder i Europa och Nordamerika, och nettoomsättningen uppgick till cirka 1,1 miljarder euro år 2020. Uponor Corporation är baserat i Finland och noterat på Nasdaq i Helsingfors. www.uponor.com

Franciska Janzon

VP, Communications and Investor Relations