Trettio procent snabbare att installera jämfört med kopparrör!

Trettio procent snabbare att installera jämfört med kopparrör!

Ett modernt shoppingcenter med ett modernt rörsystem - Trettio procent snabbare att installera jämfört med kopparrör!

”Vi installerade 25 000 meter MLC-rör på Erikslund Shoppingcenter. Vi gjorde jobbet trettio procent snabbare jämfört med kopparrör, vilket innebar 4 900 sparade arbetstimmar.” säger Tommy Wallin på Västerås Rörtjänst AB

I september 2011 invigdes Västerås nyaste köpcentrum, Erikslund Shoppingcenter. I ena änden på byggnaden finns IKEA, och i den andra änden matjätten City Gross, och däremellan ca 80 butiker/restauranger. Målet är att locka fem miljoner besökare per år.

Bakgrund
Ikeas befintliga varuhus i Västerås från 1984 var för litet. Tillsammans med Ikano Retail togs beslut om att uppföra ett nytt varuhus med plats för både Ikea och annan handel. En ny trafikplats längs E18 byggdes och stora mängder berg fick sprängas bort för att ge plats åt det 100 000 kvadratmeter stora köpcentret.

Lösning
Under våren 2010 inleddes byggnationen av shoppingcentret och den första leveransen av MLC-rör gick från Uponor till Västerås Rörtjänst AB, som fått i uppdrag att utföra rör- och kylinstallationerna. Installationerna är projekterade med fem meters längder i dimensionerna 16-110 mm. Totalt användes 25 000 meter MLC-rör.

Erikslund Shoppingcenter erbjuder 3 500 parkeringsplatser fördelat på utomhusparkeringar och garage. För att göra shoppingupplevelsen smidigare och säkrare vintertid installerades också Uponor Ytvärmesystem i nedfarter till garaget och i på- och avlastningszoner. Dragningen omfattar närmare 5600 meter Meltaway PEX-rör.

Uponor Tappvatten- och Radiatorrörsystem MLC - ett modernt rörsystem!

Uponor är en ledande leverantör av värme- och rörsystem inom bygg- och infrastrukturbranschen i Europa och Nordamerika. Huvudprodukter är golvvärme- och tappvattensystem samt infrastrukturella lösningar inom VA-, telekommunikation samt naturgasdistribution. Koncernen omsätter ca 8 miljarder kronor och har 3300 anställda i 30 länder. Uponor är noterat på Helsingforsbörsen.

Uponor AB tillverkar rör av förnätad polyeten, för VVS och industriändamål. Rören utgör basen i våra golvvärme-, tappvattensystem och industriapplikationer. Uponor AB har ca 400 anställda.