Uponor satsar på att lyfta medvetenheten som positiv arbetsgivare för nya generationer. (AdobeStock)

Uponor stöttar föreningslivet

Uponor har omarbetat sponsringspolicyn som nu har fått ett tydligt medarbetarperspektiv. Med nya riktlinjer ingår företaget samarbete med klubbar och föreningar som har en värdegrund som speglar Uponors; omtanke, inspirera och samarbeta.

- Föreningslivet är ofta den plats där barn och ungdomar lär sig värdet av samarbete och gemenskap, där möter de ledare som inspirerar och utvecklar, med omtanke som fokus. För att så många som möjligt ha ska kunna delta i föreningens barn- och ungdomsaktiviteter måste den ekonomiska tröskeln vara så låg som möjligt. Därför har vi omriktat vår sponsringspolicy att fokusera på ungdomarna lokalt i våra närområden, säger Robert Molund, VD Uponor AB.

- Från vårt perspektiv som arbetsgivare är arbetet som föreningarna gör för att främja jämställdhet och integration också en god grund för att senare lyckas i arbetslivet, där samarbete över gränser är en absolut styrka och nödvändighet för att lyckas, fortsätter Robert Molund.

Uponors sponsringspolicy

• Sponsring ur ett medarbetarperspektiv. Sponsringen ska inte bara bidra till att stärka varumärket och skapa en positiv bild av företaget, utan framför allt stärka stoltheten att jobba på Uponor.
  • Marknadsföra och synliggöra Uponor som en positiv del av det lokala sammhället, där majoriteten av våra medarbetare kommer ifrån; Surahammar, Fagersta, Virsbo och Västerås med omnejd.
    • Målet är att lyfta medvetenheten om Uponor som en positiv arbetsgivare för nya generationer.

Uponor stöttar följande föreningar under en treårsperiod
    - Vi uppskattar dessa klubbar och är imponerade av arbetet som de gör för barn och ungdomar, samt att de har en bra värdegrund i sina verksamheter, säger Paul Hauki, Sponsringsansvarig Uponor AB.

Västerås - Aros Basket
    Klubben bedriver basketverksamhet för barn och ungdomar från ca 4 år och äldre.
    - Vi är väldigt tacksamma för att Uponor såg oss som en framtida samarbetspartner och det med ett samarbetsavtal som sträcker sig över tre säsonger, säger Conny Åslund, ordförande i Aros Basket.

Surahammar – Surahammars IBF
    Innebandyföreningen som har funnits i 32 år har elva lag, två seniorlag, ett juniorlag, ett lag i JAS (juniorallsvenskan) och åtta ungdomslag.

Fagersta – Västanfors IF FK och Fagersta Södra IK
    Västanfors IF FK (fotboll, tjejer): Klubben som inriktat sig på flick- och damfotboll och har stor ungdomsverksamhet med lag från 5 år och uppåt och över 200 aktiva medlemmar. Seniorverksamhetens representationslag är Västanfors A-lag.

- Vi är jätteglada och tacksamma över att Uponor vill inleda ett samarbete med vår förening och vi välkomnar Uponor till oss, säger Anki Nilsson, ordförande Västanfors IF FK.

Fagersta Södra IK (fotboll, killar): föreningen har totalt 350 aktiva, varav 300 på ungdomsidan med lag i varje åldersgrupp från 5-16 år. Fagersta Södra IK har även ett parafotbollslag, Fagersta Flyers.
    - Vi är otroligt glada och tacksamma för det samarbete som nu inleds tillsammans med Uponor AB och vi hoppas att detta bara är början på ett långt och givande samarbete som gynnar båda parter, säger Patrik Salminen, sportchef Fagersta Södra IK.

Kriterier för att ingå samarbete

• Verksamheten ska vara tillgänglig för alla
    • Hålla låg medlemsavgift, för att fler ska kunna ta del av aktiviteterna
    • Föreningen ska uppnå 150 medlemmar och ha en värdegrundspolicy som speglar Uponors; Omtanke, inspirera och samarbeta.
    • Arbeta aktivt för jämställdhet och integration
    • Arbeta med utveckling och omtanke
    • Arbeta med ledarskapsutveckling och förebilder
    • Föreningen ska ha en gemensam säsongsavslutning.
    • Varje år dela ut ett stipendium. Tilldelas aktiv ungdom (13-19 år) som har levt efter föreningens värdegrund. Stipendiaten utses av representanter från föreningen och Uponor.

Uponor är en tongivande internationell leverantör av lösningar som transporterar vatten i byggnader och infrastruktur. Med våra system för säker distribution av dricksvatten, energieffektivt inomhusklimat och pålitliga infrastrukturslösningar omtänker vi vatten för framtida generationer. Med ett engagemang för hållbarhet och en passion för innovation, utvecklar vi ny teknologi och system som bygger förtroende och berikar människors liv. Uponor har cirka 3700 anställda i 26 länder i Europa och Nordamerika, och nettoomsättningen uppgick till cirka 1,1 miljarder euro år 2020. Uponor Corporation är baserat i Finland och noterat på Nasdaq i Helsingfors. www.uponor.se