Vinnare av iF Design Awards 2014 blev Uponor Q&E Evolution Ring

Vinnare av iF Design Awards 2014 blev Uponor Q&E Evolution Ring

Under mer än sex årtionden har iF Design Awards erkänt prestationer inom design och anseendet beror inte minst på grund av bidragens återkommande höga klass.

I år har utformningen av Uponor Q&E Evolution Ring verkligen imponerat juryn, som består av 49 stycken internationella experter och kända designers. De har bedömt 4615 produkter från 55 länder, dess kommunikationskoncept och förpackningar. Uponor Q&E Evolution-ringen blev en av vinnarna av iF Design Awards 2014.

Under tre dagar i januari valde juryn ut vinnarna inom segmentet Produkt design - kategori byggnader. Juryn synade, kände på, undersökte och analyserade alla bidrag. Kriterier som design, kvalitet, finish, materialval, miljöpåverkan, innovation, funktionalitet, ergonomi, säkerhet, intuition och varumärke var alla delar i bedömningen.

Uponor Q&E Evolution Ring är en del i det revolutionerande kopplingssystemet som bygger på det termiska minnet i Uponors PEX-rör. Ringen träs utanpå röränden som tillsammans sedan expanderas med ett expanderverktyg innan rör och ring ansluts mot kopplingsdetaljen. Kopplingen blir tät på bara några sekunder!

Den nya ringen ger kostnads- och installationsfördelar med avseende på snabbhet, ergonomi, hantering, identifiering med tydlig varu- och dimensionsmärkning, samt kompatibilitet med hela det befintliga Q&E sortimentet.

"För Uponor är denna utmärkelse ett resultat av vårt engagemang med våra kunder och vår ambition att erbjuda, innovation, kvalitet, kunnande, service och ett pålitlig långsiktigt partnerskap ", säger Jyri Laakso, utvecklingschef Uponor BLD, Europa.

Pristagarna hedrades den 28 februari 2014 på BMW World i München, Tyskland.