Lovande uppfinnare utnämnda till Framtidens innovatörer

De unga uppfinnarna Jonas Wamstad och Fredrik Edström från Uppsala har idag utnämnts till vinnare av stipendiet SKAPA Framtidens Innovatör. Wamstad och Edström belönas med 75 000 kronor för att ha uppfunnit en metod som kondenserar dricksvatten från luft, helt utan att behöva använda elektricitet.

– Nästan en miljard människor saknar tillgång till rent dricksvatten. Genom denna uppfinning kan enskilda människor på ett billigt och energisnålt sätt få tillgång till rent vatten, vilket kan få stor betydelse för människors hälsa, säger Mats Olsson, ordförande för Stiftelsen SKAPA.

Ytterligare två finalbidrag premierades under prisutdelningen på Tekniska mässan i Stockholm. Ellinor Eineren från Linköping belönades med 50 000 kronor för att ha uppfunnit ett värmekamerasystem som gör det möjligt att övervaka och analysera juverhälsan hos mjölkkor. Tack vare Einerens uppfinning kan man snabbt upptäcka inflammationer hos korna. Även Mathias Kleverud och Martin Svensson från Göteborg belönades med 25 000 kronor för deras videoapp-plattform som gör det möjligt att på ett billigt sätt publicera interaktiva videor på hemsidor och i sociala medier.

– De vinnande bidragen medverkar till bättre hälsa för såväl människor som djur och underlättar för resurssvaga grupper att synas på internet. Det är viktigt att fånga upp de unga innovatörernas kunskap och kreativitet för att bidra till att göra Sverige mer konkurrenskraftigt i framtiden, säger Mats Olsson.

Stipendiet SKAPA Framtidens Innovatör delas i år ut för första gången. Syftet är att inspirera och ge stöd åt unga innovatörer så att de kan förverkliga sina idéer. Utmärkelsen är en del av regeringens satsning Ungas Innovationskraft som drivs av Tillväxtverket och VINNOVA. Bakom initiativet står även Stiftelsen SKAPA. För att delta i årets tävling måste man vara född mellan 1981 och 1992.

För mer information, kontakta:
Mats Olsson, ordförande i Stiftelsen SKAPA, 073-981 50 67, mats.olsson@infrafone.se
Bo Hallgren, projektledare i Stiftelsen SKAPA, 070-665 04 83
Jonas Wamstad, 070-867 11 38, jonas@airwatergreen.com
Ellinor Eineren, 076-861 99 05, elinor.eineren@agricam.se

Mathias Kleverud, 076-644 04 50, mk@gmail.com

Pressbilder finns här

Juryns motivering för diplom och stipendium till Jonas Wamstad och Fredrik Edström, SKAPA Framtidens Innovatör 2011:

Behovet av rent dricksvatten är idag stort i hela världen. Genom Jonas Wamstads och Fredrik Edströms metod kan enskilda människor, oberoende av elenergi, producera sitt eget dricksvatten från luft.

Juryns motivering för diplom och stipendium till Ellinor Eineren, SKAPA Framtidens Innovatör 2011:

Genom att identifiera masiter i ett tidigt skede kan bonden öka kons mjölkningsfrekvens och därmed häva en framtida allvarlig inflammation. På så sätt undviks kostsamma antibiotikabehandlingar och risk för resistenta bakterier.

Juryns motivering för diplom och stipendium till Mathias Kleverud och Martin Svensson, SKAPA Framtidens Innovatör 2011:

Lösningen kombinerar skalbarheten i gratislösningar som YouTube med app-filosofin i smartphones. Globala serversystem ”moln” möjliggör kraftfulla lösningar utan större investeringar från användarna. Produkten drar nytta av detta förhållande och möjliggör för användare att publicera videor som annars varit alltför kostsamma att utveckla och svåra att uppdatera.