Fotoutställningen Min Dröm utmanar funkofobi

I fotoutställningen Min Dröm möter vi kommundirektören, bloggaren, modegurun - som vi aldrig sett dem förut. Vem får plats i dagens strikta arbetsnorm och vem bestämmer över våra drömmar? I den normbrytande fotoutställningen Min Dröm utmanar 16 personer funkofobi genom att placera sig själva i rollerna som sina drömyrken.

Fotoutställningen Min Dröm är ett resultat av ett projekt med målet att synliggöra målgruppen med funktionsnedsättning som bor och jobbar i Upplands-Bro kommun.

Arbetet med projektet pågick under 2016-2017 och visades sedan på flera platser i kommunen samt i Håbo kommun. Caroline Falkengren är fotografen bakom kameran som jobbat med projektet.

Nu visas utställningen igen på Stockholm Waterfront, i samband med finalen av Funkisfestivalen den 26 augusti.

5 tjejer och 11 killar ifrån daglig verksamhet i Upplands-Bro kommun har valt att delta i projektet Min Dröm som vidare iscensatts i Upplands-Bro kommun, kommunen där det finns plats för allas drömmar.

Om Funkisfestivalen

Funkisfestivalen är Sveriges största melodifestival för personer över 15 år med kognitiv eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inom LSS. 12 bidrag som alla redan är vinnare från kommunala deltävlingar och sedan har gått vidare från Nalen, gör nu upp på Stockholm Waterfront. Alla sjunger live och ackompanjeras av en professionell 12-mannaorkester och kör som också uppträder live.

Ida Texell
Kommundirektör
Ida.Texell@upplands-bro.se
070 - 421 03 64

Stor tack till alla som har gjort fotoutställningen Min Dröm möjlig att uppleva.

Kulturscen Upplands-Bro, Konsthallen, Arbetsmarknadsenheten, Servicegruppen, deltagare, anhöriga, personal & assistans i Upplands-Bro kommun, Kvistabergs observatorium & herrgård, Brandkåren Attunda, Lejondalsslott, Hotell & Konferens, Villa Aske Konferenser, Musikstudio Bubble-Gum AB, Livgardet, Vuxenutbildning i Upplands-Bro kommun, Mat Öppet i Bro, Waterfront kongresshall, FunkisFestivalen.

• Stockholm

Upplands-Bro är en växande kommun, både när det gäller invånare och företagsetableringar, med drygt 28 000 invånare. Kommunen ligger vid Mälaren, ungefär två mil nordväst om Stockholm och pendeltåget tar ungefär 25 minuter till Stockholms central. Här finns två tätorter, Kungsängen och Bro, och en levande landsbygd. Kommunens vision, kommunen som ger plats, sträcker sig till år 2035 och beskriver hur framtidens Upplands-Bro ska vara. Visionen förenar kommunens invånare, näringsliv, föreningsliv och anställda i kommunen för att skapa ett gemensamt Upplands-Bro.

Ida Texell

Kommundirektör 08-581 690 00