Lars Eriksson blev Årets Upplands-Brokonstnär

Lars Eriksson blev Årets Upplands-Brokonstnär. Han tog emot priset under fest och glam i Konsthallen/Kulturhuset i Kungsängen den 18 april.

-Det känns överväldigande att vinna det här fina priset, säger han.

Lars Eriksson och hans målning Kubistisk vallmo fick flest röster under Vårsalongen. Det stod klart när rösterna var färdigräknade sent på onsdagen den 18 april.

- Det var rekordmånga som röstade i år, 338 personer jämfört med förra årets 250, säger Anna Sjunnesson, kulturintendent och ansvarig för Konsthallen.

Kubistisk Vallmo är en 80x80 cm stor oljemålning i röda, gråa och gröna nyanser.

-Den består enbart av raka streck. Jag har inte använt en enda böjd linje. Och man kan väl säga att den tillhör mina tekniska målningar eftersom den är uppbyggd av geometriska former, säger Lars Eriksson.

Under jubel och applåder fick Lars Eriksson ta emot blommor och ett diplom men det finaste priset kommer i höst i form av en separatutställning på Konsthallen.

Kultur- och fritidsnämndens ordförande, Andrée Wright, hälsade välkommen till prisutdelningen.

-Det är fascinerande att Vårsalongen alltid håller så hög kvalitet. Sedan är det förstås härligt att Årets Upplands-Brokonstnär går och vinner med ett så fint vår- och sommartema, säger han efter prisutdelningen..

Lars Eriksson är bosatt i Kungsängen sedan mitten av 1970-talet. Han tycker själv att hans konst ligger närmast opkonst, eller optisk konst, en abstrakt konstform som uppstod på 1960-talet och som utgår mycket från mönster och optiska illusioner.

-Jag tycker om att måla tekniskt och geometriskt. Jag kanske är påverkad av min bakgrund som ingenjör. Mina målningar har också ofta 3D-inslag, något som jag tycker är roligt, berättar han.

Detta är tredje gången som Lars Eriksson är med på Vårsalongen i Upplands-Bro. Han deltagit i ett sjuttiotal utställningar, bland annat har hans konst visats på Edsviks höstsalong med tusentals besökare samt på olika internationella samlingsutställningar.

På årets Vårsalong samsas 31 sinsemellan väldigt olika verk. Alla konstnärer, från 16 år, som är bosatta och/eller konstnärligt verksamma i Upplands-Bro har kunnat lämna in konstverk till Vårsalongen. Utställningen går att se fram till söndagen den 22 april kl 15.

Vårsalongen är ett samarbete mellan Upplands-Bro kommun och föreningen Konstformer. Årets jury har bestått av Kultur- och fritidsnämndens ordförande Andrée Wright, Tina Närefors från föreningen Konstformer samt Magnus Carlberg och Anna Sjunnesson från Kulturenheten.

För årets pristagare väntar nu en separatutställning i Konsthallen i september. Då kommer hans verk att visas under tre veckor.

Och några problem att fylla Konsthallen kommer det inte att bli.

-Jag har bortåt 200 verk här hemma. Det ska verkligen bli roligt att visa upp mina stora målningar. De är inte så lätta att få med på utställningar annars, säger Lars Eriksson.

Se fler av Lars Erikssons målningar

För mer information:

Andrée Wright, kultur- och fritidsnämndens ordförande

andré.wright@upplands-bro.se

Hannah Rydstedt, Kultur- och fritidschef