Sprintern berörs inte av WLTP och klarar sig undan nya skattehöjningar

Sprintern berörs inte av WLTP och klarar sig undan nya skattehöjningar

Efter årsskiftet höjs fordonsskatten för de flesta bilar då det nya sättet att mäta bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, WLTP, börjar gälla. (Du hittar länk till mer läsning längre ner). Det finns dock ett undantag på transportbilssidan, nämligen Mercedes-Benz bakhjulsdrivna sprinter.

Sprintern kommer inte att påverkas av den nya skattesatsen om referensvikten överstiger 2 380 kilo, eftersom den då räknas som lätt lastbil. Referensvikten består av bilens tjänstevikt + 25 kilo + eventuell påbyggnation. Med andra ord slipper majoriteten av våra Sprinterbilar höjning av skatt efter årsskiftet.

Citan, Vito och Sprinter som producerats före 1 juni 2019 kommer få dispens. De behöver ställas i trafik senast 30 augusti 2020. När de ställs i trafik får de fordonsskatt som under 2019.

Kontakta någon av våra säljare för Mercedes-Benz transportbilar så hjälper de till att hitta den bästa lösningen för just dig.

Telenr: 08-580 205 00
E-post: Mb.intresse.akalla@upplandsmotor.se

Här kan du läsa mer om WLTP och hur det påverkar dig.

• Motorer, bilar, motorcyklar

• mercedes-benz
  • transportbil
  • upplands motor
  • wltp

• Stockholm

Upplands Motor är ett av Sveriges mest framgångsrika bilföretag och ett modernt familjeägt bolag med nära 850 anställda. Vi säljer service och verkstadstjänster samt nya och begagnade bilar. De varumärken vi arbetar med är Volvo, Ford, Mercedes-Benz, Renault och Dacia.

Företaget etablerades 1964 i Uppsala, och finns idag i Arlandastad, Danderyd, Hammarby Sjöstad, Länna, Tierp, och Uppsala, samt på två ställen i Kista där även huvudkontoret ligger. Med utgångspunkt i värderingarna enkelt, omtänksamt och engagerat hjälper vi våra kunder till en enklare vardag.

Karin Nygren

Presskontakt CMO & Head of Digital 0700900420