Endast 2 dagar kvar till premiären av Norrköping Light Festival 2016/2017!

I vinter lyser Norrköping upp igen! Spektakulära ljusinstallationer och konstverk kommer att pryda staden längs med Strömmen i Industrilandskapet. Konstverk skapade av konstnärer och ljusdesigners från hela världen. Festivalen erbjuder även guidade turer, ljusevenemang och ett festivalarmband fullproppat med erbjudanden.

Norrköping Light Festival blev en mycket uppskattade festival redan första året då 11 spektakulära ljusinstallationer och konstverk lös upp Norrköping i vintermörkret. Festivalen startade genom ett samarbete med Amsterdam Light Festival där man i flera år jobbat fram ett framgångsrikt koncept kring ljus.

På söndag den 27:e november är festivalen åter tillbaka i Norrköping! Kl 16 välkomnar vi alla att delta på premiärpromenaden som startar vid Norra Grytsgatan 8, på torget vid Visualiseringscenter C och Cnema. Representanter från Amsterdam Light Festival och Upplev Norrköping kommer att finnas på plats och bland annat berätta om årets upplaga av Norrköping Light Festival. Strax efter släpps alla iväg för att njuta av de 12 spektakulära konstverk och ljusinstallationer som pryder Norrköping i vintermörkret.

Förutom de fantastiska konstverk och ljusinstallationer finns i år även en aktivitet, som främst vänder sig till de lite mindre besökarna. Vid varje skylt om konstverken gömmer sig bokstäver i texten som tillsammans skapar ett ord. Ett ord per skylt, totalt 12 st. Orden från varje skylt skapar en gåta. Lyckas du lösa den? Svaret finns att hämta vid dörren till Turistbyrån på Källvindsgatan 1.

__________________________________________________________________________________________

Norrköping Light Festival äger rum 27 november 2016 till 8 januari 2017 och består av 12 spektakulära konstverk och ljusinstallationer skapade av konstnärer från hela världen. Mer information finns på www.norrkopinglightfestival.se

• norrköping light festival
  • amsterdam light festival