Fortsatt ökning av antalet gästnätter i Norrköping

Färska siffror från SCB, Statistiska Centralbyrån, visar en fortsatt ökning av besöksnäringen i Norrköping under sommaren 2016! Norrköping har flera år i rad visat ett fantastiskt resultat och ökat antalet gästnätter på hotell, vandrarhem och stugor. Trots redan höga volymer har det skett en ökning under sommarmånaderna juni-augusti även i år. Färre turister övernattade i Östergötland, men Norrköping fortsätter öka.

En summering av sommarmånaderna juni, juli och augusti visar att kommunen hade 240 452 gästnätter på hotell, vandrarhem och stugbyar . Motsvarande siffra förra året var 230 460. Det betyder en ökning med 4 %.

”Att vi återigen kan visa en ökning är otroligt glädjande, säger Stefan Papangelis/VD Upplev Norrköping. Förra sommarens rekordökning på 28 % gjorde att vi knappast trodde på en fortsatt ökning i år. Besöksnäringens utveckling i Norrköping är fantastisk”.

Det är många faktorer som spelar in på den gynnsamma utvecklingen i Norrköping. Naturligtvis har SM-veckan och Bråvalla bidragit till positiva siffror för juli månad, men även juni och augusti visar på stark ökning. Mindre evenemang, som t ex Disco-SM i juni månad, bidrar också till utvecklingen. Kolmården fortsätter att vara ett starkt dragplåster och deras satsningar betyder mycket för besöksnäringen i Norrköping under sommarmånaderna.

Den stora volymen gästnätter ger positiva effekter för hela besöksnäringen. Det spiller över till näringen i form av shopping, restaurangbesök och transporter. En gynnsam besöksnäring skapar i sin tur arbetstillfällen, inte minst till målgruppen ungdomar.

• gästnätter
  • besöksnäring