​Ny deckarvandring i Emelie Schepps fotspår

Emelie Schepps hyllade deckarserie utspelar sig i Norrköping, och nu lanserar Upplev Norrköping en guidad vandring i författarens fotspår. Tillsammans med en guide upplever vi byggnader och platser där böckerna utspelar sig i stadens unika industrilandskap.

Norrköping är en stad med många kontraster, den är både stökig och vacker, spännande och lugn, modern och historierik på samma gång. Här finns unika industribyggnader och känslan av ett närvarande vattendrag.

­Deckarvandring i Emelie Schepps fotspår kopplar samman berättelserna om huvudkaraktären Jana Berzelius med Norrköpings industrihistoria.

- Jag är enormt hedrad och stolt över att få visa upp min deckarstad, säger Emelie Schepp.

Vandringen går genom Industrilandskapet med dess spektakulära miljöer utmed Motala ström och tar med deltagarna till platser där huvudpersonerna bor och lever – men naturligtvis också till skådeplatserna för böckernas dramatiska scener och ond bråd död.

Vandringen är framtagen för Upplev Norrköping i samarbete med författaren Peter Kristensson och har premiär den 28 maj 2019.

- Att böckerna utspelar sig på verkliga platser som man kan besöka ger en extra dimension till läsupplevelsen, säger Peter Kristensson.

- Det är otroligt spännande att få lansera denna unika deckarvandring här i Norrköping. Vi ser fram emot att erbjuda inbitna Schepp-fans det där lilla extra, men också självklart inviga nyblivna deckarälskare i miljön i hennes böcker och samtidigt få berätta vår stads historia, säger Christina Leinonen, turistchef Upplev Norrköping.

Emelie Schepp utsågs till Årets deckarförfattare 2016, 2017 och 2018. Hon har tagit Sverige och världen med storm med sina fem böcker i serien om åklagaren Jana Berzelius. Böckerna har sålt i över en 1,5 miljoner exemplar och blivit bästsäljare och läsarfavoriter i många länder.

Boka din guidade tur: www.upplev.norrkoping.se

För grupper med egen guide vänligen kontakta Norrköpings Kontaktcenter på kontaktcenter@norrkoping.se eller (+46) 11-15 00 00

• författare
  • industrilanskap