Bostadsförmedlingen samarbetar med Svenska Studenthus

Studenter på jakt efter en ny bostad kan nu söka studentboende hos ytterligare en studenthyresvärd via Uppsala Bostadsförmedling. I Uppsala förvaltar Svenska Studenthus nybyggda bostäder vid Ultuna Campus på uppdrag av Akademiska Hus.

Bostäderna stod färdiga 2020 efter att det som tidigare varit en gammal institutionsbyggnad byggts om till 108 stycken studentbostäder i olika former. I huset finns såväl kollektivboende som dubbletter i korridor och studentlägenheter, varav några snart kommer finnas tillgängliga att söka via bostadsförmedlingen.

- Det råder generellt sett en stor brist på studentlägenheter. Genom Svenska Studenthus vill vi erbjuda kompletta och prisvärda mindre hyreslägenheter med utrustning och inredning av hög kvalitet, säger Johan Knaust, medgrundare och VD K2A.

Svenska Studenthus är ett dotterbolag till K2A, som sedan tidigare samarbetar med bostadsförmedlingen. Genom att uteslutande inrikta sig på studentbostäder kan Svenska Studenthus anpassa hela produktionen för att möta studenternas önskemål och ekonomiska förutsättningar.

Samarbetet med Svenska Studenthus innebär att bostadsförmedlingen nu samarbetar med 38 hyresvärdar, varav tre är förvaltare av studentbostäder.