Gå direkt till innehåll
Det blir Bill Frisells nya projekt  HARMONY som har Europapremiär på Uppsala Internationella Gitarrfestival 11 oktober
Det blir Bill Frisells nya projekt HARMONY som har Europapremiär på Uppsala Internationella Gitarrfestival 11 oktober

BILL FRISELL, PETRA HADEN, M FL TILL ÅRETS UPPSALA GITARRFSTIVAL!

Första artistsläpp till Uppsala Internationella Gitarrfestival 2019

Bill Frisell Petra Haden, m fl – Harmony
Having the opportunity of premiering a new project in front of guitar players and lovers, to me means a great pleasure and also a special challenge, Even more I’m very pleased to bring my new group HARMONY to Europe and play it for the first time at a such a unique guitar festival as Uppsala International Guitar Festival” Bill Frisell, maj 2019.

I bandet: Bill Frisell, guitar, Petra Haden, voice, Hank Roberts, cello, Luke Bergman, Baritone Guitar.

Datum Konsert och workshop:  Fredag 11 oktober på Uppsala Konsert & Kongress.

-Vi är ödmjukt stolta över att få denne Grand Maestro, Bill Frisell och Europapremiären på det nya musikaliska projektet Harmony till Uppsala, säger Klaus Pontvik festivalgeneral.

Bill Frisell är ett gitarrgeni. Om det råder ingen tvekan. Med country, jazz, roots och rock skapar han ett sällsamt softat och personligt americana-sound. Han har tidigare hyllats för sin suggestiva musik till bilder av den uppmärksammade amerikanske fotografen Mike Disfarmer, och soundtracket till Bill Morrisons episka The Great Flood. Filmen om när Mississippifloden svämmade över alla bräddar och i grunden faktiskt förändrade den amerikanska musiken.

Nu är han tillbaka med sitt nya projekt – Harmony. För att förmedla känslan om vad Harmony handlar om har Bill Frisell bifogat utdrag från ett lexikon som ger ordet två olika betydelser:

harmony

1 the combination of simultaneously sounded musical notes to produce chords and chord progressions having a pleasing effect."four-part harmony in the barbershop style" synonyms: euphony, polyphony.

2 agreement or concord."man and machine in perfect harmony" synonyms: accord, agreement, peace, peacefulness, amity, amicability, friendship, fellowship, cooperation, understanding, consensus, unity, sympathy, rapport, like-mindedness.

Med sig på scenen har Bill Frisell underbara Petra Haden, dotter till legendariske basisten och kompositören Charlie Haden. Hon är född in i ett liv med musiken och har tidigare samarbetat med Bill Frisell på det hyllade albumet Petra Haden and Bill Frisell med musik av både George Gershwin och Tom Waits.

Med är också en enastående cellisten Hank Roberts som förvandlar det klassiska instrumentet till en egen rytmisk, uttrycksfull och harmoniskt mångskiftande klangvärld. Även har tidigare samarbetat med Bill Frisell och med artister som John Zorn, Tim Berne, Mark Dresser, Marilyn Crispell och många fler.

Multiinstrumentalisten, sångaren och kompositören Luke Bergman har fått uppmärksamhet både för sina samarbeten med Bill Frisell och för sin medverkan i grupper som Heatwarmer, Speak, Thousands och The Cuong Vu Group. Han är en innovativ visionär som vigt rör sig mellan jazz, folk, pop och ambient.

Ämnen

Uppsala Internationella Gitarrfestival har vuxit till en av världens mest inflytelserika festivaler med gitarrmusiken i centrum. Årets upplaga är den femtonde i ordningen och bjuder på artister av högsta internationella klass. Gitarren är världens populärste instrument och festivalen är Nordens främsta samlingsplats för gitarrmusikälskare och professionella gitarrutövare.

Festivalen är också den viktigaste årliga mötesplatsen för lärande och inspiration som ges i landet för många unga utövare, lärare och andra gitarrfantaster. Flera pedagogiska aktiviteter dagtid och konserter kvällstid under fem dagar.

Klaus Pontvik

Presskontakt Executive Director 0709500098

20 års jubileum . 28-30 september . Tack för musiken!

Uppsala Internationella Gitarrfestival har vuxit till en av världens mest inflytelserika festivaler med gitarrmusiken i centrum. Årets upplaga är den sjuttonde i ordningen och bjuder på artister av högsta internationella klass. Gitarren är världens populärste instrument och festivalen är Nordens främsta samlingsplats för gitarrmusikälskare och professionella gitarrutövare.

Festivalen är också den viktigaste årliga mötesplatsen för lärande och inspiration som ges i landet för många unga utövare, lärare och andra gitarrfantaster. Flera pedagogiska aktiviteter dagtid och konserter kvällstid under flera dagar.

I sommar Uppsala Internationella Gitarrfestival även arrangör till Music In The Garden på Botaniska Trädgården i Uppsala, en ny sommarfestival med flera samarbetspartners och sponsorer, bland andra Botaniska trädgården, Uppsala Universitet, Uppsala kommun, Musik i Uppland, Uppsalakommun, Kulturrådet, m flera

Uppsala Internationella Gitarrfestival
Salagatan 18A