Google tecknar avtal med nystartade spelbolaget Night Node

Fyra spelintresserade kompisar startade Uppsalabaserade spelbolaget Night Node i oktober 2013. Nu har avtal tecknats med Google som därmed startar ett strategiskt samarbete med Night Node. Avtalet innebär att Google kommer att satsa både tid och resurser i bolaget för att få det att lyckas på en global arena.

Google har fått upp ögonen för det nystartade indie-spelbolaget Night Node. Nu har avtal tecknats som innebär startskottet för ett långsiktigt strategiskt samarbete där Google satsar tid och resurser i UIC-bolaget Night Node. Google väljer ut intressanta nordiska projekt som de ser har störst potential att lyckas online med marknadsföringsplattformar och där det finns förutsättningar för ett långvarigt framgångsrikt samarbete. Night Node är ett av dessa.

– Vi blev kontaktade av Google eftersom de såg att vår produkt har stor potential att lyckas online. Att ha Google som strategisk samarbetspartner är förstås hur stort som helst, och också jätteviktigt inför våra kommande lanseringar, säger Mohammed Al-Hasnawi, en av Night Nodes medgrundare.

Night Node utvecklar spel till datorer och spelkonsoler för digital distribution. Nu ligger fokus på lanseringen av spelet Orbital Gear till våren. De listades nyligen av den engelska tidningen Develop 100 som en av Europas 100 mest spännande spel-startups.

Bolaget gick tidigt med i Uppsala Innovation Centres affärsutvecklingsprogram UIC Business Agile som vänder sig till bolag och team med en IT-baserad produkt eller tjänst. Målet är att programdeltagarna ska kunna gå från idé till kund på tre månader, till stor del inspirerat av hur startup-bolag i Silicon Valley arbetar.

Night Node har fyra anställda med kontor i centrala Uppsala.

Mohammed Al-Hasnawi, grundare och COO
Night Node
E-post: mohammed@nightnode.se
www.nightnode.se