Gradientech och ngenic får 1 mkr vardera från VINNOVA

De tidigare UIC-bolagen Gradientech och ngenic stärker nu kassan med 1 miljon kronor genom finansiering från VINNOVA.

VINNOVA vill genom utlysningen ”Stöd för unga innovativa tillväxtföretag” bidra till att unga tillväxtföretag kan genomföra tidiga mer riskfyllda projekt och därmed uppvisa resultat som möjliggör fortsatt finansiering från kunder, partner, andra offentliga aktörer eller riskkapital. Produkten, tjänsten eller processen som företaget utvecklar ska vara nyskapande eller väsentligt bättre jämfört med det nyaste som används inom denna typ av industri eller bransch.

Gradientech AB, Uppsala län, får 1 miljon kronor för utveckling av nytt högkapacitetssystem för avancerade cellresponsanalyser, BioXaminator.

ngenic AB, Uppsala län, får 1 miljon kronor för utveckling av intelligent energitjänst för uppvärmning av hus.

Se VINNOVAs pressmeddelande här.

Gradientech har fått avancerat affärsutvecklingsstöd genom Uppsala Innovation Centres program UIC Business Start och UIC Business Lab. Ngenic har fått avancerat affärsutvecklingsstöd genom Uppsala Innovation Centres program UIC Business Lab.

• uppvärmning av bostäder
  • cellresponsanalys
  • uppsala
  • energitjänst