​Nytt samarbete skapar fler möjligheter för startups i Uppsala

Uppsala växer och har landets snabbast växande arbetsmarknad. Länets företagsinkubator och accelerator UIC har ingått ett samarbete med BASE10 för att kunna erbjuda fler entreprenörer konkurrenskraftig affärsutveckling och möjlighet till kontorsutrymme.

Base10 och UIC (Uppsala Innovation Centre) har ingått ett samarbete för att främja entreprenörskap i Uppsala. UIC erbjuder bland annat skräddarsytt affärsutvecklingsstöd till startups med nyskapande idéer. BASE10 är ett co-working space som har sina lokaler i nya Juvelen på Stationsgatan och erbjuder flexibla kontorsutrymmen till startups.

– Samarbeten med andra aktörer är helt avgörande för oss och viktigt för entreprenörerna samt en stor del av framgången i Uppsalas innovationsstödsystem. Base10 blir ett utmärkt komplement till våra andra partner som erbjuder lokaler och andra tjänster till bolagen som tar del av vårt affärsutvecklingsstöd, säger Karin Modéen, vice vd på UIC.

Samarbetet innebär att deltagare i UICs affärsutvecklingsprogram kommer få erbjudande från Base10, och medlemmar hos BASE10 kommer ha möjlighet att träffa UICs affärsutvecklare.

– Det här partnerskapet är en självklar matchning; UIC som erbjuder affärsutvecklingsprogram i världsklass och Base10 som erbjuder den fysiska miljön och kontor för entreprenörer och nystartade företag att utvecklas i regionen. Våra organisationer kompletterar varandra och viktigast av allt är att kombinerade resurser på det här sättet innebär att entreprenörer i Uppsala kommer att få ännu mer fördelar när de ska bygga sina växande startups, och det är precis som det borde vara, säger Jason Dainter, medgrundare och vd på BASE10.

I mars bjuder UIC och BASE10 in entreprenörer till en träff för att informera om fördelarna med samarbetet och de erbjudanden som de kan ta del av. UICs affärscoacher kommer finnas på plats för att ge skräddarsydd coaching till entreprenörerna.

Vedrana Ilic, kommunikatör
UIC
E-post: vedrana.ilic@uic.se

Jason Dainter, medgrundare och vd