Två UIC-företag kan bli Årets företag i Uppsala län

Vid Företagargalan i april presenteras Årets företag i Uppsala län 2011. Bland de nominerade företagen finns inte mindre än två inkubatorföretag inom Uppsala Innovation Centre UIC, det vill säga Scandidos och ÅAC Microtec. Dessutom är UIC-företagen Valueguard och Airwatergreen nominerade till priset Årets komet.

Scandidos utvecklar ett unikt mätsystem inom strålterapiområdet för behandling av cancer och är ett alumnföretag i Uppsala Innovation Centre och kan nu bli Årets företag i Uppsala län. Bland de nominerade finns även alumnföretaget ÅAC Microtec, som utvecklar en ny generation små och kraftfulla satelliter.

Vid Företagargalan som arrangeras av Företagarna i Uppsala län kommer dessutom Årets komet att presenteras. Även här finns två UIC-företag bland de nominerade bolagen, Valueguard och Airwatergreen.

UICs alumnföretag Valueguard har en lösning för säkring av, och handel med, värden på fastighetsmarknaden. Valueguards HOX-index används till exempel av Dagens Industri vid bevakningen av de månatliga prisförändringarna på bostadsmarknaden. Airwatergreen har tagit fram en uppfinning som utvinner vatten ur luft på ett mycket energisnålt sätt, exempelvis med hjälp av solenergi. Uppfinningen som kan komma att motverka vattenbristen världen över har fått stor uppmärksamhet i Sverige. Airwatergreen får avancerat affärsutvecklingsstöd genom Uppsala Innovation Centre och ingår idag i UIC Business Accelerator.

– Det är förstås väldigt roligt att fyra inkubatorföretag inom Uppsala Innovation Centre ses som några av de mest framgångsrika företagen i Uppsala län. De nominerade UIC-företagen är goda exempel på att innovativa idéer kan gro och växa på ett gynnsamt sätt i regionen, säger Per Bengtsson, vd på Uppsala Innovation Centre.

Företagargalan arrangeras 12 april på Uppsala Slott.

Per Bengtsson, vd
Uppsala Innovation Centre (UIC)
E-post: per.bengtsson@uic.se

Uppsala Innovation Centre UIC är en företagsinkubator för tillväxtföretag i Uppsalaregionen. UIC stödjer nya innovationsinriktade företag och företagsidéer med ursprung i alla samhällssektorer. Företag i inkubatorn får ta del av en dynamisk process för att utveckla människor, affärer och företagande. Inkubatorn tillhandahåller även hjälp med att hitta finansiering samt väl utvecklade kommersiella och tekniska nätverk. Ägare till UIC är till lika delar Almi Företagspartner Uppsala AB, Stiftelsen för samverkan mellan universiteten i Uppsala, näringsliv och samhälle (STUNS), SLU Holding AB samt Uppsala universitets utveckling AB. UIC ingår i Innovationsbrons inkubatorprogram Business Incubation for Growth Sweden (B.I.G. Sweden).