Uppsalaföretaget Stardots tar hem vinst i Venture Cup East

Varje år tävlar tusentals entreprenörer i hela Sverige i Venture Cups tävlingar för startups och morgondagens entreprenörer. I år är UIC-bolaget Startdots en av vinnarna i region öst och tävlar i höst i Sverigefinalen för titeln Startup of the Year.

Venture Cup är Sveriges största tävling för morgondagens entreprenörer och anordnas årligen. Med sin lösning för att effektivisera forskning vann UIC-bolaget Stardots priset Game Changer i region öst. Nu har de kvalificerat sig till Sverigefinalen som hålls 24 september. Prispengarna kommer göra det möjligt för Stardots att nå ut till en större marknad.

Stardots utvecklar och distribuerar programvara för dataanalys inom forskning och utveckling. Affärsidén Appstore for R&D är en digital affär där forskare och utvecklare kan köpa färdiga analysprogram i vilka de lätt kan stoppa in sina stora mängder data och göra komplexa analyser av dem. Programmen besparar forskarna tid och pengar som annars hade gått till att själv programmera dessa eller beställa från en dyr programmeringsfirma.

Alla tävlingsbidrag utvärderas och bedöms utifrån kriterierna affärsidé, team, skalbarhet och trovärdighet. För att lyckas som entreprenör behöver man vara extremt lyhörd för marknadens behov. I vinnaridéerna i Venture Cup ser man att affärsidéerna speglar samhällets utmaningar och på olika sätt skapar lösningar för utmaningarna.

Stardots har fått stöd genom UICs affärsutvecklingsprogram UIC Business Build (fd. UIC Business Lab).

Läs Stardots pressmeddelande.

Daniel Petrini, vd
Stardots
Epost: daniel.petrini@stardots.se