Uppsalahem får höjt kreditbetyg av Standard & Poor’s

Uppsalahem har tilldelats ett höjt kreditbetyg av kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor’s. Lägre skuldsättning, stärkt likviditet och den starka bostadsmarknaden i Uppsala framhålls som viktiga orsaker till det höjda kreditbetyget.

Kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor’s har genomfört sin årliga översyn av Uppsalahem och beslutat höja Uppsalahems kreditbetyg.  Det långfristiga betyget höjs från A+ till AA- och betyget för kort upplåning höjs från A1 till A1+. Uppsalahems så kallade stand-alone kreditvärdighet har samtidigt höjts från A till A+.

Standard & Poor’s bedömer att Uppsalahems balansräkning kommer att stärkas markant som en konsekvens av det tillskott till kassan som fastighetsaffären med Dombron ger. Pengarna från affären kommer bland annat att användas till amortering av lån och skuldsättningen kommer därigenom att förbättras.

– Detta är ytterligare ett bevis på att Uppsalahems ekonomi är stabil och vi har goda möjligheter till att finansiera nya bostadsprojekt i bostadsbristens Uppsala, säger Mikael Rådegård, vd på Uppsalahem.

Standard & Poor’s lägger också stor vikt vid Uppsalahems låga affärsrisk, den starka bostadsmarknaden i Uppsala och att Uppsalahem har en stark ägare i Uppsala kommun.

För mer information besök www.uppsalahem.se eller kontakta
Kerstin Joelsson, finanschef Uppsalahem, tel 0703-53 37 69
Mikael Rådegård, vd Uppsalahem, tel 0708-24 89 01
Du hittar Uppsalahems pressmeddelanden i vårt pressrum hos Newsdesk www.mnewsdesk.se/pressroom/uppsalahem

• Finans

• standard & poor's
  • finans
  • nyproduktion

Uppsalahem är Uppsalas största fastighetsbolag och erbjuder ett brett utbud av boende för olika faser i livet. Uppsalahems vision är Lite mera värd. Hyresgästen ska känna sig trygg och trivas i sin bostad och få gehör för sina önskemål om det egna boendet. Uppsalahem AB (publ) ägs till 100 procent av Uppsala Stadshus AB (helägt av Uppsala kommun). Uppsalahem har 270 anställda och omsätter 970 miljoner kronor. Den totala uthyrningsbara ytan uppgår till 950 000 kvadratmeter och omfattar 13 900 bostäder och 1 200 lokaler.