Chick Corea - Solo Piano Concert, exklusiv konsert i Uppsala

Chick Corea - Solo Piano Concert
Sverige-exklusiv solokonsert med en av jazzens giganter!

Hans solokonserter är lika sällsynta som storartade. I maj kommer Chick Corea till Uppsala Konsert & Kongress. Biljetterna släpps 29/9 kl 10.00 på ukk.se

Han är en av vår tids främsta jazzpianister i vackert sällskap av storheter som Herbie Hancock, McCoy Tyner och Keith Jarrett. Chick Corea har dessutom en ojämförbar förmåga att ta scenen I besittning med sin självklara utstrålning. Med andra ord: att se Chick Corea live är något man inte vill missa!

Corea växte upp i Chelsea, Massachusetts, men flyttade som så många andra musiker till jazzstaden New York. Där tog hans karriär snabbt fart och han bildade flera konstellationer I eget namn. 1968 släppte han plattan ”Now he sings, now he sobs” och fick möjligheten att hoppa in i Miles Davis band som ersättare för Herbie Hancock. Corea medverkade senare på en rad Davis-inspelningar - här måste man förstås nämna den legendariska "Bitches Brew".

I början av 70-talet släppte han sin första solopianoskiva ”Piano improvisations Vol.1” och grundade ett av de fusionband som kom att skaka om genren från fundamentet och upp, Return To Forever. I bandet spelade Corea med ikoner som Stanley Clarke och Lenny White. Under sin digra karriär har Corea figurerat i otaliga sammanhang och konstellationer med musiker som Hiromi, Pat Metheny, Dave Holland och Béla Fleck. Allt från hård fusion och bebop till kammarmusik och symfoniorkesterformat. Han har nominerats till Grammys 63 (!!!) gånger och vunnit 22.

Som solist och improvisatör kännetecknas han av lekfullhet, nyfikenhet och enorm, verkligen enorm, spelskicklighet. Konserten i Uppsala blir en sällsynt chans att uppleva en av vår tids giganter i den enklaste, mest avskalade sättningen: solo.

Chick Corea - Solo Piano Concert
Onsdag 2 maj 2018, Uppsala Konsert & Kongress

För ackreditering, intervjuförfrågningar och fotopass, eposta till: karin.savstrom@ukk.se

• ukk
  • jazz

• Stockholm

Uppsala Konsert & Kongress är mötesplats för kulturliv, företag och organisationer. Här arrangeras konserter, föreställningar, kongresser, konferenser, event och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. Vår ledstjärna är att, med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet, välkomna alla.

#uppsalakonsertkongress