UKK och Kungl Musikhögskolan startar flerårigt samarbete

I höst inleder UKK ett innovativt samarbete med Kungl. Musikhögskolan (KMH) i Stockholm. Samarbetet kretsar kring masterstudenterna och deras examensarbeten. De kommer att servera spännande, nyskapande och nyfiken musik i UKK:s vackra salar och rum.

- Jag är oerhört stolt över samarbetet, som för Uppsala betyder att vi får tillgång till nya talanger, nya nätverk och nyfikna öppna ögon på UKK och vårt hus, säger Lena Åberg Frisk, vd och konstnärlig ledare på UKK. Uppsala erbjuder ett spännande och växande kulturellt ekosystem men har idag ingen konstnärlig högre utbildning. Genom samarbetet får vi och uppsalapubliken inblick i och utbyte av nya strömningar och idéer. Projektet blir en länk mellan musiklivet idag och musiklivet imorgon.

Kungl. Musikhögskolan i Stockholm utbildar musiker och musiklärare på högsta internationella nivå. KMH verkar med anor från 1771 och har flyttade förra året in i ett modernt campusområde – framtidens musikhögskola. Det musikaliska arvet förvaltas i samklang med en ständig utveckling framåt.

- Projektet ger en unik möjlighet för KMHs studenter att på ett konkret sätt anknyta till arbetsmarknaden, samtidigt som KMH får möjlighet att föra ut ett forskande perspektiv till branschen, säger Annika Åkerblom, forskningshandläggare på Utbildnings- och forskningsavdelningen på KMH

Först ut i samarbetet blir pianisten Pontus Carrons examensarbete. Efter sex år på musikhögskolan och Edsbergs slott har han erhållit flertalet priser i internationella tävlingar såsom "Citta di San Doná di Piave Piano Competition", Nordic Piano Competiton, "Stockholm International Music Competition" och "Swedish International Duo Competition" samt stipendier från Kungliga Musikaliska Akademien och Svenska Frimurare Orden m fl.

Pontus har utvecklat ett stort intresse för fransk och rysk 1900-talsmusik och nutida musik, både som solist och kammarmusiker.

- Pontus arbete skapar också en bas för att utveckla ett långsiktigt och spännande samarbete med UKK. Samarbeten är en viktig del i KMH:s ambition att utveckla och modernisera utbildning och forskning i musik, berättar Annika vidare.

Pontus Carrons examensarbete framförs den 2 september, på UKK förstås. Mer information om detta kommer inom kort. Det blir coolt, kan vi berätta redan nu!

Samarbete för jämlikhet i musiklivet och i skolan

Utöver samarbetet kring masterstudenternas examensarbete samarbetar UKK och KMH också kring jämställdhetsfrågor genom ett nystartat mentorprogram för masterstudenter. UKK:s VD och konstnärliga ledare Lena Åberg Frisk är en av mentorerna i programmet. Lena har även en av KMH:s styrelseledamöter som adept.

Syftet med programmet är att adepterna ska få bättre förutsättningar till ett framgångsrikt, utvecklande och balanserat yrkesliv. Programmet omfattar träffar mellan mentor och adept, nätverksträffar med programmets övriga adepter, seminarier och arbetsplatsbesök med fokus på jämlikhet och jämställdhet.

Mentorerna inom programmet är kvinnor och män, alla verksamma inom musiklivet och/eller skolvärlden utanför KMH. De har alla stor erfarenhet och verkar för ett balanserat musikliv/skolvärld.

• Stockholm

Uppsala Konsert & Kongress är mötesplats för kulturliv, företag och organisationer. Här arrangeras konserter, föreställningar, kongresser, konferenser, event och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. Vår ledstjärna är att, med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet, välkomna alla.

#uppsalakonsertkongress