Volt - festivalen för elektronisk musik lördag 11 juni 19.00-03.00

Lördag 11 juni 19.00-03.00

För tredje året är Volt – festivalen för elektronisk musik – tillbaka på Uppsala Konsert & Kongress. Volt 2011 blir starkare och mer aktuell än någonsin, med skarpt fokus på nyskapande och trendsättande artister och DJ:s. Biljetterna till Volt 2011 släpps onsdag 2 februari.

Volt 2011 presenterar, liksom tidigare år, elektronisk musik av alla dess slag: från fokuserad, minimalistisk house och techno till stenhård dubstep, brusande ambient och genrelösa experiment. På Volt bjuds besökarna även på videokonst, interaktiva installationer, samt inte minst den fantastiska festivalmiljö som det futuristiska Uppsala Konsert & Kongress utgör.

Hypermodern arkitektur med sylvassa former, högsta teknologi och förstklassig akustik gör Uppsala Konsert & Kongress till en av de mest lämpade platserna i världen att hysa en elektronisk musikfestival. Under festivalen får man en stark känsla av att Uppsala Konsert & Kongress uppfördes just för Volt.

De tre första akter som presenteras för årets festival är alla högaktuella innovatörer inom den internationella elektroniska musikscenen. Geografiskt kommer alla från Storbritannien, men de representerar internationella rörelser. Radio Slave och Mary Anne Hobbs är stora och väletablerade aktörer på varsin sida av den internationella klubbscenen. Radio Slave är en av de främsta trendsättarna inom house och techno. Mary Anne Hobbes bär stort ansvar för dubstepgenrens världsgenombrott. Duon Darkstar är sanna innovatörer i sin förening av mörk dubstep och skimrande popmusik.

Radio Slave (uk) är sedan 2000-talets början ett av de högst ansedda namnen inom remixkulturen. 2006, efter sex år av oräkneliga remixer, släpptes det första originalmaterialet undertecknat Radio Slave på egna etiketten Rekids. Radio Slave är idag ett av de absolut största namnen inom dansmusiken. Både på sina egna fängslande dansgolvsinglar och med Rekids utgivning har Radio Slave blivit stilbildande för sin mix av allt från nydisco till hårdaste techno. Radio Slave har på ett unikt sätt lyckats förena housevärldens vurm för det själfulla med minimaltechnons skarpa och kliniska ideal.

Mary Anne Hobbs (uk) är världskänd för sitt radioprogram BBC Radio1 Experimental. Programmet har varit en avgörande faktor för dubstepgenrens etablering som ett världsfenomen. I stort sett alla brittiska dubstepartister som har slagit igenom under de senaste åren, inte minst stjärnskott som Burial, Flying Lotus och Skream, har alla Mary Anne Hobbs att tacka för sina världskarriärer. Numera har Hobbs lagt radioshowerna på hyllan men hon fortsätter vara en trendsättare på internationell nivå med breda och energiska dj-set, och som kurator på festivalerna Sonàr i Spanien och Bloc Festival i Storbritannien.

Darkstar (uk) kallas av vissa för 2010-talets Duran Duran. Andra nämner Massive Attack i sina beskrivningar. Klart står i alla fall att Darkstar helt ändrade dagens starka brittiska klubbmusiklandskap när de gick från mörka dubstepsinglar till suktande popmelodier och finstämmig sång på debutalbumet North, som nyligen släpptes på ett av de största och det kanske mest nyskapande av alla dubstepskivbolag: Hyperdub.

Fler artister tillkommer.

Volt arrangeras i samarbete mellan Uppsala Konsert & Kongress och programmet Ström i Sveriges Radio P2.

Om Volt på ukk.se
Voltfestivalen.se
Videoklipp från Volt 2010 på YouTube

Kontakt: Producent Patric Kiraly, patric.kiraly@ukk.se, 018-727 90 32.

• dub
  • techno
  • house
  • dj
  • elektronisk musik
  • volt
  • videokonst

Uppsala Konsert & Kongress är en arena för kulturlivet och en mötesplats för företag och organisationer. Här arrangeras konserter och andra föreställningar samt kongresser, konferenser, event och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. En stark ledstjärna för verksamheten är att vara välkomnande för alla med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet.