Äntligen en gemensam bostadsportal för Uppsalastudenterna!

Bostadssituationen för studenter i Uppsala har länge varit ett stort problem. Idag finns det nästan 40 aktörer på marknaden som förser studenter med bostäder, dock inget gemensamt forum där alla Uppsalas bostadsaktörer finns samlade. De bostadslösa studenterna måste därför kontakta varje enskild aktör i jakten på en bostad, vilket är både tidskrävande och besvärligt. Uppsala studentkår har gjort något åt problemet, och den 2 juni invigs Studentboet.se, en gemensam bostadsportal för studenter som söker bostad i Uppsala.

–    Ända sedan projektet drogs igång tidigt i våras har arbetet varit mycket framgångsrikt. De bolag, företag, stiftelser och nationer som förvaltar studentbostäder har varit mycket positiva till en gemensam portal och utvecklandet av den har därför gått över all förväntan, säger Josefin Björlingson, Uppsala studentkårs bostadskoordinator.

Studentboet.se kommer inte bara vara en bostadsförmedlingsportal, utan också en informationskälla för studenter som bor eller vill bo i Uppsala. Sajten kommer att innehålla information och tips om bland annat bostadsbidrag, temporära boenden som vandrarhem, vad man som student bör tänka på när man hyr i andra hand, hur ett hyreskontrakt kan se ut, hur man flyttstädar på bästa sätt, osv. Den kommer även att innehålla intervjuer med studenter som bor i olika typer av boenden samt information om Uppsala studentkårs bostadsjour, dit man kan ringa om man som utsatt student behöver hjälp. Det kommer även att vara möjligt för privata uthyrare att kostnadsfritt annonsera på portalen. Projektet finansieras av Uppsala universitet och Uppsala kommun.

–    Det här är en dröm som blivit verklighet, säger Stella Papasotiriou, vice ordförande på Uppsala studentkår och initiativtagare till projektet. – Den här bostadsportalen är något som Uppsala och studenterna verkligen behöver, och vi är väldigt stolta över den, säger hon.

Studentboet.se invigs onsdagen den 2 juni kl. 14 i trädgården intill Odinslund i kvarteret Ubbo. Efter invigningen kommer sajten vara i drift, så att det ska bli smidigare för höstens studenter att hitta en bostad i Uppsala under sommaren.

Media hälsas välkommen.

För mer information kontakta:
Josefin Björlingson, bostadskoordinator Uppsala studentkår
Telefon: 018-480 31 20, E-post: bostad@us.uu.se
Stella Papasotiriou, vice ordförande med studiesocialt ansvar Uppsala studentkår
Telefon: 018-480 31 03, alt. 076-109 80 03
Kristina Ekholm, ordförande Uppsala studentkår