​Hyresnivåerna idag kan avgöra handeln i framtiden

​Hyresnivåerna idag kan avgöra handeln i framtiden

Ur&Penn stämmer in i kritiken mot hyresvärdar och fastighetsägare angående hyresnivåer. De höga hyrorna riskerar att försämra attraktionskraften för handelsplatser på lång sikt.

"Vi ser orosmoln för hur attraktiv den fysiska handeln kommer vara i kundens ögon i framtiden. Vakanta butikslägen, i både gallerior och stadskärnor, skickar en direkt hänvisning till kunder att de ska vända sig någon annanstans. Ju mer utbudet i den fysiska handeln begränsas, desto mer självklart blir det för kunderna att klicka hem varorna istället." säger Abed Al Saffar, VD på Ur&Penn

Ur&Penn, som senaste åren har haft en hög takt av nyetableringar, anser att det finns frågetecken för hur starkt marknadsläget kommer vara på lång sikt om trenden fortsätter. Nu när handeln också blir digital är det ännu viktigare att hyrorna anpassas för den nya verkligheten. Vi i detaljhandeln behöver våra grannar, för varje butik som stänger så minskar relevansen för handelsplatsen och därmed trafiken för de butiker som är kvar.

"Vi är förundrade över att många hyresvärdar som väljer att aggressivt höja hyrorna trots att trafiken sjunker och vakansgraden ökar. Samarbetet mellan hyresgäster och hyresvärdar är därför i en kritisk period som kommer påverka oss alla för en mycket lång tid framöver. Vi stämmer därför in i kritiken tillsammans med KICKS och Clas Ohlson, och uppmanar hyresvärdar och fastighetsägare att reflektera över rådande situation. Vi vill ha en bättre dialog och konkret förändring." säger Abed Al Saffar

Ur&Penn, Sveriges ledande butikskedja för klockor och modeaccessoarer. Från ett prisvärt sortiment hittar du allt från stilrena till sportiga klockor och trendiga accessoarer för alla. Ta hjälp av vår erfarna personal som erbjuder en hög service och råd för att du ska hitta just det du söker för din stil. Hos Ur&Penn hittar du varumärken från bl.a. Axcent of Scandinavia, Black Oak, Citizen, Pulsar, Jacques Lemans, Casio och Regal.