Greentech-bolaget Urbangreen anställer prisad VD

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2019 09:58 CEST

Urbangreen bygger egenutvecklade gröna lösningar i stadsmiljö och främst på tak, lösningar som motverkar klimatförändringarna och samtidigt ökar fastighetsvärden. Genom crowdfunding har bolaget på senare år attraherat fler än 1000 aktieägare som tillsammans med grundarna och stora investerare såsom Spiltan idag utgör ägarstrukturen.

Nu genomförs stora förändringar inom organisationen då bolaget anställer Therese Lundstedt som ny VD. Therese har tidigare varit VD för nätmäklaren Aktieinvest där hon genomförde ett omfattande förändrings- samt digitaliseringsarbete. Hon har sedan 2017 också ingått i Urbangreens styrelse. Hennes engagemang för miljö och klimatfrågan visar sig även i hennes styrelseuppdrag för First North-noterade greentech-bolaget Climeon.

-Klimatfrågan är den enskilt viktigaste frågan för näringslivet idag. Att få bidra till en positiv hållbarhetsutveckling och samtidigt ta över ledarskapet för ett fint bolag med fantastisk potential känns otroligt roligt. Branschbytet som denna roll innebär för mig är dessutom riktigt spännande, säger tillträdande VD Therese Lundstedt.

Bolagets tidigare VD Marcus Edvinsson stannar inom bolaget och blir nu ansvarig för försäljning av takparker och miljötak, ett affärsområde som bolaget vunnit flera affärer inom på senare tid och som nu ges ökat fokus och resurser. Ytterligare organisatoriska förändringar är att bolagets tidigare försäljningschef Matz Edlund lämnar den dagliga verksamheten till förmån för att ingå i bolagets styrelse. Som ny styrelseordförande föreslås Lars Klingstedt från Spiltan.

-Från styrelsens sida tycker vi att det är hög tid att öka tempot ytterligare inom Urbangreen där vi ser stor potential. Genom att behålla viktig kompetens inom bolaget och samtidigt anställa en professionell VD, som dessutom har flera ledarskapspriser och erfarenhet från förändringsresor med sig, känns som ett klockrent nästa steg, säger Lars Klingstedt, Spiltan.

Sedan den senaste emissionen som genomfördes i januari har bolaget färdigtställt 200 000 m2 odlingsyta på sina odlingar i Vislanda, Småland. Man har även flyttat huvudkontor till Nacka strand samt erhållit nya stora ordrar bland andra Skanska samt NCC. Nästa handelsperiod av Urbangreen sker i juni via Pepins Market. Therese Lundstedt tillträder som VD för Urbangreen den 1 augusti 2019.

För frågor:
Therese Lundstedt, tillträdande VD
therese.lundstedt@urbangreen.se

Lars Klingstedt, ny styrelseordförande
lars.k@sandudden.se

Om Therese Lundstedt
Therese Lundstedt genomförde 2015-2019 en förändringsresa inom nätmäklaren Aktieinvest som resulterade i att bolaget såldes till Pareto Securities AB i oktober 2018 och som dessutom gav henne utmärkelser såsom ledarnas pris Framtidens kvinnliga ledare 2017. Hon blev även utsedd till en av Näringslivets 150 Superkommunikatörer av Resumé och till en av Årets Uppstickare av Shortcut. Hon har dessförinnan varit VD för Unga Aktiesparare samt arbetat med digital affärsutveckling på SEB samt Redeye mfl.

Om Urbangreen
Urbangreen är ett innovationsföretag med en tydlig vision om att leda den gröna utvecklingen med ekosystemtjänster i våra stadsmiljöer och har på kort tid fått stort erkännande i branschen och ses idag som marknadsledande inom entreprenad av takparker. Bolaget leverera produkter och systemlösningar för gröna tak och väggar i Norden och Baltikum. Innovationerna kan ge fastighetsägare en bättre värdeutveckling, en bättre dagvattenhatering samt ett postitivt miljöavtryck. Mer info på: urbangreen.se