Bättre presentationer med hjälp av ditt kroppsspråk

Forskning påstår att så mycket som 55% av kommunikationen mellan människor består av kroppsspråket. En siffra som förstås berör, för kan det verkligen stämma? Vad som säkerligen är otvivelaktigt: dina rörelser säger mer om dig än du säkert tror! Vi kan inte lära dig gå, men vi kan lära dig hur du ska stå.

Du har säkert hört det förut, men mer än 60% av den direkta kommunikationen mellan människor sker helt och hållet utan ord. Albert Mehabian är en forskare på området kommunikation via kroppsspråk. Mehabian förespråkar en modell som är 7 plus 38 plus 55. De första 7% är det vi säger, 38% är den tonen vi har i rösten (hur vi säger det) och 55% kroppsspråket (hur vi ser ut när vi säger det). Det som först låter helt galet, börjar sakteligen bli mer begripligt.

Tänk efter, hur människor i din närhet blir när de är irriterade. Hur vet du att personen är frustrerad? Hen har förmodligen inte gått rakt ut och sagt det. Nej, det är något i tonen, något i ansiktet och hur kroppen ter sig som gör att du efter sekunder i personens närvaro förstår att hen är arg.

Kanske börjar du sakta nicka mot din skärm i övertygande rytm. Tanken bakom den här artikeln är att du ska bli medveten om kraften som finns i din egen icke-verbala kommunikation! Nu när du är med på banan ska vi lära dig några klassiska retoriska knep för hur du kan stå och röra dig när du gör presentationer, eller går på en dejt. Användning inom dejtingsammanhang sker på egen risk.

Fånga din egen kropp

Hålla lådan

Ett knep som flitigt användes av den tidigare amerikanske presidenten Bill Clinton. Föreställ dig att du har en låda framför dig. En osynlig låda som dina händer inte träder utanför. Lådans kanter är mellan dina axlar ner till dina höfter. Händerna håller du ganska nära varandra och flyttar dem naturligt runt medan du pratar.

Signalerar pålitlighet och sanningsenlighet.

Presentationsteknik box

Rulla boll

Steve Jobs brukade använda detta talartrick. Föreställ dig att du har en fotboll eller klump lera mellan händerna. Genom att rulla händerna mot varandra i varje talarklimax framstår du som kontrollerande och dominerande. Om du har en speciell detalj, eller något som verkar omöjligt, kan du framstå som att du har absolut kontroll.

Signalerar kontroll och dominans.

Presentationsteknik_boll

Pyramiden

Händer som inte håller still, hamnar i fickan eller på andra sätt inte beter sig naturligt kan inte bara framstå som störande utan förtäljer också din nervositet! Händer som däremot är stilla och gärna vidrör varandra ger dig en helt annan kontroll över din kropp. Ett bra tips är att göra en pyramid av dina händer genom att låta dina fingertoppar mötas.

Signalerar övertygelse och lugn.

Presentationsteknik_pyramid

Läs hela artiklen här >>>>>>>>