Stefan Sandberg Lauri går direkt ut i jobb efter avslutad utbildning

Blir Övertorneåbo efter avslutad utbildning

Direkt efter examen från undersköterskeutbildningen på Utbildning Nord, den 9 augusti, börjar Stefan Sandberg-Lauri från Älvsbyn sitt jobb som undersköterska på Björkebygården i Hedenäset. Om alla pusselbitar faller på plats är förhoppningen att resten av familjen fru, som också jobbar inom vård, och två barn i skolåldern kan flytta till Hedenäset. Därmed skulle Övertorneå kommun raskt öka med fyra personer, vilket säkert skulle vara ett välkommet tillskott för kommunen som tappar i befolkning.

Utbildningen ger möjlighet att flytta till Övertorneå

Övertorneå liksom många andra kommuner har ett stort rekryteringsbehov inom vårdsektorn, bland annat till följd av pensionsavgångar. Stefan Sandberg-Lauri berättar att han och hans fru, som har rötterna i Vyöni, flera år pratat om att flytta till Övertorneå kommun.

- Undersköterskeutbildningen som jag fått gå genom arbetsförmedlingen har gett oss möjligheten att kunna göra verklighet av drömmen, säger Stefan Sandberg-Lauri.

Stefan berättar att han arbetat som bilmekaniker i närmare 20 år men de senaste 13 åren inom vårdsektorn bl.a som personlig assistent.

- Utbildningen öppnar upp fler dörrar på arbetsmarknaden. Jag är verkligen nöjd med utbildningen trots att pandemin gjort att det blivit mycket resande mellan Övertorneå och Älvsbyn när närundervisning varvats med distansveckor. Tiden här har verkligen gått väldigt fort. Det har bara rasslat till så är man färdig, säger en mycket glad Stefan Sandberg-Lauri avslutningsvis.