Från vänster i gruppbild: Onur Colek, bronsmedaljör, ICT, Markus Näslund, bronsmedaljör, VVS, och (bakre raden) Sabina Palomaa, bronsmedaljör, fordonsmekaniker, Liv Marit Bakke, guldmedaljörer, vård och omsorg, Vanja Nuojua, bronsmedaljör, servitör,

Våra vinnare i yrkestävlingen ArcticSkills 2023!

Igår tisdag 21 mars gick yrkestävlingen ArcticSkills mästerskapet 2023 av stapeln i Rovaniemi där yrkesutbildningsanordnaren REDU höll i värdskapet. Ungefär 70 elever tillsammans med sina lärare (experter) från olika skolor i norra Sverige, Nordnorge och finska Lappland för att tävla i 14 olika yrkesgrenar.

Vuxenstuderande från Utbildning Nord och elever från Gränsälvsgymnasiets yrkesprogram deltog i sju yrkesgrenar. Under gårdagskvällens prisceremoni i vackra Lappia-huset i Rovaniemi fick nedanstående deltagare motta medaljer och diplom.

🥇Arvid Holmberg, guldmedaljör Bygg (Byggnadssnickare), Utbildning Nord.
🥇Sam Eren Stormo Ryvoll, Utbildning Nord och Liv Marit Bakke, vård och omsorgsprogrammet Gränsälvsgymnasiet, guldmedaljörer, Vård och omsorg.
🥉Onur Colek, bronsmedaljör, ICT, Utbildning Nord
🥉 Vanja Nuojua, bronsmedaljör, servitör, Restaurang- och Livsmedelsprogrammet, Gränsälvsgymnasiet.
🥉Sabina Palomaa, bronsmedaljör, fordonsmekaniker, Fordon- och transportprogrammet Gränsälvsgymnasiet.
🥉Julia Barsk, bronsmedaljör, kock. Restaurang- och Livsmedelsprogrammet, Gränsälvsgymnasiet.
🥉Markus Näslund, bronsmedaljör, VVS, Utbildning Nord.

Syftet med yrkestävlingen är att ge yrkesstuderande en möjlighet att utveckla och visa upp sina yrkeskunskaper samt att motivera dem att sträva efter yrkesskicklighet inom sina blivande yrken. Det är också en möjlighet att presentera olika yrken och främja samarbete inom vår nordliga region.

Har du frågor gällande pressmeddelandet vänligen kontakta Mattias Söder, Utbildningschef på Utbildning Nord tillika nationell koordinator medverkan i ArcticSkills, mobil + 46 (0) 72 212 52 04.