ALUMNI  nätverket NORDIT träffades i Helsingfors

ALUMNI nätverket NORDIT träffades i Helsingfors

IT utbildningen på Utbildning Nord, Övertorneå är kanske den enda arbetsmarknadsutbildning som har ett ALUMNI nätverk för fd. studerande.   Alumni - nätverket som heter NORDIT bildades helt informellt 2001 och nätverket träffas sedan dess fysiskt varje år i anslutning till finlands största IT evenemang för IT professionella, Microsoft Tech Days 2012 som nyligen anordnades i Helsingfors.

Varje år deltar läraren Arto Hyvärinen på Tech Days dagar i Helsingfors och deltar då vi NORDIT’s nätverksträff.

– Nätverksträffen har jag prioriterat då jag menar att det är viktigt med vad man skulle kunna kalla för eftervård av våra studerande. NORDIT nätverket i Helsingfors med fd. IT studerande är dels en viktig resurs för våra nya studerande och dels som ett stödnätverk för de som är klar med sin utbildning och flyttar till Helsingforsområdet. Genom nätverket får vi kontakter till IT företag i Helsingforsregionen  som t.ex. kommer till nytta för att ordna praktikplatser för våra studerande och senare få tidiga tips på lediga IT jobb, säger Arto Hyvärinen.

Förutom det professionella programmet på Tech Days ingår givetvis social samvaro.

– Vi har som tradition att alltid träffas på den irländska puben Molly Malone i Helsingfors. Träffen där är så populär för NORDIT´s medlemmar, att de flesta avstår från en av Microsofts galamiddagar för att kunna träffas på puben istället, ler Hyvärinen.

IT utbildningen i Övertorneå “top of the line”

- Efter  årets Tech Days dagar kan jag konstatera att IT utbildningen vi har i Övertorneå verkligen håller högklass. Vi utbildar rätt saker, i relevanta ämnen och det absolut senaste. Det känns tryggt att veta då IT är en bransch som ständigt utvecklas. Våra studerande får en spetsutbildning som är attraktiv på arbetsmarknaden, avslutar Arto Hyvärinen.

Fakta: Ordet "alumn" kommer av latinets "alumnus" som betyder "lärjunge" eller "skyddsling". Ursprunget till ordet är latinets "alere" som betyder "uppföda, fostra". Används ofta av universitet för att beteckna före detta studenter. Inom universitetsvärlden är det allt vanligare med sk. alumniverksamhet.

Önskar du ytterligare information med anledning av pressmeddelandet, kontakta Arto Hyvärinen yrkeslärare på Datanätverksteknik/IT ansvarig på Utbildning Nord
mobil +46 70 650 95 98.

I 40 år har Utbildning Nord i Övertorneå anordnat yrkesutbildningar för arbetsmarknadens behov för studerande från Finland, Norge och Sverige. Årligen studerar ca 500 personer hos oss inom vitt skilda yrkesområden såsom automationsteknik, ekonomi, IT, media, restaurang och storkök, vård, bygg, hantverk frisör, elteknik, kylteknik, fordonsteknik, plåtteknik och CNC-teknik. Vi har dessutom ca 60 svenska gymnasieelever inom sex olika yrkesprogram. Utbildning Nord har ca 70 anställda i en verksamhet som bedrivs i en kreativ och mångkulturell miljö. Utbildning Nord är certifierade enligt IS0 9001-2008. Mer information om oss hittar du på www.utbnord.se