Leif Lahti har fått fortsatt förtroende att leda Utbildning Nord i ytterligare två år.

Direktören blir kvar ytterligare två år

Sedan en tid har det varit klart att Leif Lahti får fortsatt förtroende av styrelsen för Stiftelsen Utbildning Nordkalotten, dagligt tal Utbildning Nord, att leda verksamheten ytterligare två år fram till 30 juni 2024. Han blir då den direktör som med sina åtta år, den längsta tiden som överenskommelsen mellan Norges, Sveriges och Finlands regeringar tillåter, haft positionen längst. Styrelsen utsåg vid sitt junisammanträde Staffan Landström från Arbetsförmedlingen till ny ordförande.

Styrelsen utsåg vid sitt junisammanträde Staffan Landström från Arbetsförmedlingen i Sverige till ny ordförande samt Tero Hyttinen från Lapplands Arbets- och näringsbyrå i Finland till vice ordförande. Staffan Landström tar över ordförandeskapet efter Arnold Eliseussen från Norge, och som representerat NAV, den 1 juli och för en period på två år.

Leif Lahti har varit direktör sedan 1 juli 2016. Om styrelsens fortsatta förtroende säger Leif Lahti så här:

- För mig är det en stor ära att få leda Utbildning Nord i ytterligare två år men jag känner också ett stort ansvar då jag som kommunbo vet hur viktig Utbildning Nord är för kommunen.

Säkerställa ny överenskommelse

Stiftelsens verksamhet baseras på fyråriga överenskommelser mellan länderna. Nuvarande överenskommelse går ut 31 december 2023.

- Mitt viktigaste fokus närmaste tiden är att jobba för en bra ny fyrårig överenskommelse för verksamheten. Vi har en viktig roll att spela inom kompetensförsörjning, inte minst på Nordkalotten med allt det spännande som sker här i norr. Vi måste ta tillvara den arbetskraftsreserv som finns och ge dem en yrkesutbildning som gör dem anställningsbara.

Jobba för visionen

Verksamhetens nordiska profil behöver också stärkas menar Lahti.

- Utbildning Nord har visionen att vara Nyckeln till den nordiska arbetsmarknaden och den är i högsta grad aktuell i den tid vi lever i nu och därför behöver vi jobba vidare på att stärka vår nordiska profil.

- Utmaningen som vi alltid har som nordisk utbildningsanordnare är att hela tiden ha koll på förändringar i respektive lands regelverk och styrdokument. Nu sker förändringar allt oftare så vi behöver vara snabbfotade, avslutar Leif Lahti.

För ytterligare information med anledning av pressmeddelandet kontakta gärna Leif Lahti, direktör för Utbildning Nord mobil, + 46 70 311 18 88 eller e-post leif.lahti@utbnord.se

I över 50 år har Utbildning Nord i Övertorneå anordnat yrkesinriktade arbetsmarknadsutbildningar för studerande från Finland, Norge och Sverige. Verksamheten baseras på en regeringsöverenskommelse mellan länderna. Årligen studerar ca 400-500 personer hos oss inom vitt skilda yrkesområden såsom automationsteknik, IT, restaurang, vård, bygg, hantverk, elteknik, kylteknik, fordonsteknik, plåtteknik. Vi har dessutom ca 60 svenska gymnasieelever inom sex olika yrkesprogram. Utbildning Nord har ca 70 anställda i en verksamhet som bedrivs i en kreativ och mångkulturell miljö. Utbildning Nord är certifierade enligt IS0 9001-2015. Mer information om oss hittar du på www.utbnord.se