Leif Lahti från Utbildning Nord och Katarina Lindberg från Gränsälvsgymnasiet är glada över att få dra igång transportinriktningen

Gränsälvsgymnasiet i Övertorneå startar transportinriktningen på fordons- och transportprogrammet!

Barn- och Utbildningsnämnden i Övertorneå tog vid sitt senaste möte den 1 december ett enhälligt beslut om att starta upp transportinriktningen på Fordons- och transportprogrammet på Gränsälvsgymnasiet. Sedan tidigare finns inriktningarna personbil samt lastbil och mobila maskiner i samarbete med Utbildning Nord som nu utökas även med transportriktningen. En sedan länge efterlängtad inriktning för Gränsälvsgymnasiet. En inriktning som hittills saknats i östra länsdelen.

Gränsälvsgymnasiet är en liten gymnasieskola i Övertorneå kommun med 120 elever, men trots det så erbjuder Gränsälvsgymnasiet 11 nationella program, varav sex yrkesprogram i samarbete med Utbildning Nord, och 4 introduktionsprogram på gymnasiet. På skolan går elever från Övertorneå kommun och även från grannkommunerna.

- Gränsälvsgymnasiet har sedan lång tid tillbaka önskat att kunna anordna även transportinriktningen på fordons- och transportprogrammet, då vi har sett att det finns ett stort intresse för programmet bland ungdomarna. Det är en enormt stor brist på chaufförer i landet, och man räknar med att det kommer att behövas 50000 nya chaufförer under en 10-årsperiod, berättar Katarina Lindberg rektor på Gränsälvsgymnasiet.

Gymnasieutbildningen finns sedan tidigare på fyra olika orter i länet, men det har saknats en utbildning i östra Norrbotten.

- Därför är det är fantastiskt roligt att vi från och med höstterminen 2022 kan starta transportinriktningen på Gränsälvsgymnasiet. Vi har sedan tidigare fordons- och transportprogrammet med inriktning personbil, och lastbil och mobila maskiner i samarbete med Utbildning Nord och nu kan vi äntligen erbjuda även transportinriktningen, även det i samarbete med Utbildning Nord, fortsätter Katarina Lindberg

- Vi är mycket glada över att kunna starta upp den nya inriktningen tillsammans med Gränsälvsgymnasiet. Vår uppgift är att bidra till kompetensförsörjningen på Nordkalotten. I det här fallet känns det extra varmt om hjärtat att kunna bidra till åkerinäringens kompetensförsörjning som alltid varit en viktig näringsgren i vår egen kommun Övertorneå, avslutar Leif Lahti direktör på Utbildning Nord.

Gränsälvsgymnasiet som är den lilla skolan med det stora hjärtat och de unika möjligheterna anordnar öppet hus den 9 december för 9:orna i Övertorneå och Överkalix kommuner.

Kontaktuppgifter med anledning av pressmeddelandet:

Katarina Lindberg, rektor Gränsälvsgymnasiet, tfn 070-6280950, mail: katarina.lindberg@utb.overtornea.se

Leif Lahti, direktör Utbildning Nord, tfn 070-3111888, mail: leif.lahti@utbnord.se

I över 50 år har Utbildning Nord i Övertorneå anordnat yrkesutbildningar för arbetsmarknadens behov för studerande från Finland, Norge och Sverige. Årligen studerar ca 450-500 personer hos oss inom vitt skilda yrkesområden såsom automationsteknik, IT, restaurang och storkök, vård, bygg, skomakeri, elteknik, kylteknik, fordonsteknik och plåtteknik. Vi har dessutom ca 60 svenska gymnasieelever inom sex olika yrkesprogram. Utbildning Nord har ca 70 anställda i en verksamhet som bedrivs i en kreativ och mångkulturell miljö. Utbildning Nord är certifierade enligt IS0 9001-2015. Mer information om oss hittar du på www.utbnord.se