Vi deltar i SuomiAreena

Vi deltar i SuomiAreena - Kom och lyssna och diskutera Tornedalens oändliga möjligheter - Bli kär i Sverige, fikat och det tornedalsfinska språket!

Onsdag 13 juli. kl 16:00 – 16:45 (lokal tid), expertcentrum - asiantuntijakeskus BEPOP, Isolinnankatu 21, 28100 Björneborg

Lappland i Finland, Norrbotten i Sverige och Troms-Finnmark i Norge utgör ett gemensamt affärs- och arbetsmarknadsområde. Investeringspotentialen i regionen är uppemot 178 miljarder euro, enligt en studie som omfattar Tornedalen och Barentsregionen publicerad av Lapplands Handelskammare. Största utmaningen är kompetensförsörjningen till området.

Syftet med paneldiskussion - Kom till det gränslösa Tornedalen - Bli kär i Sverige, fikat och det tornedalsfinska språket! - är att fundera över hur vi i Tornedalen kan kombinera de bästa aspekterna av de tre länderna Finland, Sverige och Norge, hur man kan säkra öppna gränser även vid eventuella framtida pandemier, hur man kan samarbeta för att få investeringar och arbetskraft, hur man garanterar att studier, arbete och företagande fungerar utan hinder och hur man gör området till ett föredöme i den gröna omställningen.

Peter Vesterbacka är moderator för diskussionen som Tornedalsrådet anordnar. Paneldeltagarna är LKAB:s Gällivares regionchef Monika Sammelin, Torneås OP:s vd Terhi Kuivila, ambassadör Jari Vilén från Barentsrådet, Utbildning Nords utbildningschef Pilvi Ryökynen, Harriniva Oys vd. Mari "Pyry" Talvensaari och Tornedalsrådets ordförande tillika Pellos kommunchef Eero Ylitalo.

Vi välkomnar dig även att besöka oss i Tornedalskommunernas monter nr 7, "Se norrut - Kom till Tornedalen. SuomiAreena, tältområdet Ranta-lava.

Utbildning Nord finns på plats 13-14 juli.

Vi ses på SuomiAreena i Björneborg!

För ytterligare information med anledning av pressmeddelandet kontakta gärna Leif Lahti, direktör för Utbildning Nord mobil, + 46 70 311 18 88 eller e-post leif.lahti@utbnord.se

I över 50 år har Utbildning Nord i Övertorneå anordnat yrkesutbildningar för arbetsmarknadens behov för studerande från Finland, Norge och Sverige. Årligen studerar ca 450-500 personer hos oss inom vitt skilda yrkesområden såsom automationsteknik, IT, media, restaurang och storkök, vård, bygg, hantverk, elteknik, kylteknik, VVS, fordonsteknik och plåtteknik. Vi har dessutom ca 60 svenska gymnasieelever inom sex olika yrkesprogram. Utbildning Nord har ca 65 anställda i en verksamhet som bedrivs i en kreativ och mångkulturell miljö. Utbildning Nord är certifierade enligt IS0 9001-2015. Mer information om oss hittar du på www.utbnord.se