Arrangörsgruppen är taggad inför nästa veckas rekryteringsmässa. Här delar av gruppen från vänster: Andreas Kohkoinen (lokaler), Leif Pääjärvi (mässgeneral) och Arto Hyvärinen (teknik)

Rekordintresse för Rekryteringsmässa i Övertorneå

- Att det är stor efterfrågan på arbetskraft på Nordkalotten bekräftas av det stora intresset för kommande veckans mässa som vi anordnar i Övertorneå, konstaterar Leif Pääjärvi, Utbildningsstrateg på Utbildning Nord och koordinator för nästa veckas rekryteringsmässa den 8 februari på Folkets Hus i Övertorneå.

Det är stort intresse för Utbildning Nords rekryteringsmässa som anordnas i Övertorneå kommande onsdag, 8 februari.

- Ja, faktiskt har vi fått flytta mässan, som vi hade planerat att ha i våra egna lokaler, till Folkets Hus för att kunna bereda plats till alla utställare. Vi har riktigt starka varumärken från hela Nordkalotten på plats, och Leif Pääjärvi radar entusiastiskt upp företag, som LKAB, Boliden Mineral AB, Tapojärvi, Snells Entreprenad AB, Consto Nord AS, Zeppelin Sverige AB, NYAB, Explore The North, Haparanda Stadshotell, SLP, Sogeti, Wist Last & Buss AB, Bravida, Caverion Suomi OY, BillerudKorsnäs AB.

Rekryteringsmässans målgrupp är Utbildning Nords yrkesutbildningsstuderande från Norge, Sverige och Finland och yrkesprogramelever på Gränsälvsgymnasiet. Även grannkommunerna har fått inbjudan och Haparanda har nappat på möjligheten och skickar två busslaster med elever för att besöka mässan.

- För oss som utbildningsaktör är det viktigt att gå i takt med omvärlden och ha nära kontakter med näringslivet. Det här är ett tillfälle för rekryterande företag att möta framtida arbetskraft och för våra studerande att möta rekryterande företag. Att anordna sådana här mötesplatser är oerhört viktigt i ett läge där vi behöver inflyttning för att klara kompetensförsörjningen på Nordkalotten, avslutar Leif Pääjärvi med emfas.

Rekryteringsmässan anordnas 8 februari mellan kl 10.00-12.00. Plats Folkets Hus Övertorneå. Önskar du ytterligare information är du välkommen att kontakta Leif Pääjärvi, Utbildningsstrateg på Utbildning Nord. Mobil: + 46 (0)73 076 37 97.

I över 50 år har Utbildning Nord i Övertorneå anordnat yrkesutbildningar för arbetsmarknadens behov för studerande från Finland, Norge och Sverige. Årligen studerar ca 400-500 personer hos oss inom vitt skilda yrkesområden såsom automationsteknik, IT, restaurang och storkök, vård, bygg, hantverk, elteknik, kylteknik, fordonsteknik, plåtteknik. Vi har dessutom ca 60 svenska gymnasieelever inom sex olika yrkesprogram. Utbildning Nord har ca 70 anställda i en verksamhet som bedrivs i en kreativ och mångkulturell miljö. Utbildning Nord är certifierade enligt IS0 9001-2015. Mer information om oss hittar du på www.utbnord.se