Utbildning Nord och Gränsälvsgymnasiet är redo för att ta emot ett stort elevutbyte vecka 6.

Samlar yrkeselever till utbyte

Utbildning Nord och Gränsälvsgymnasiet i Övertorneå tar under vecka 6 emot yrkeselever från Norge och Finland till ett praktiskt utbyte inom ArcticSkills samarbetet. Sedan starten 2016 har ArcticSkills varit en tävling för yrkeselever från hela Barentsregionen. I år får elever och lärare ett nytt erbjudande utöver tävlingen, när partnerskolorna bjuder in till yrkesutbildning i Rovaniemi, Övertorneå, Inari och Kirkenes. Evenemanget äger rum den 6 februari och pågår till slutet av veckan. Under fem dagar får deltagarna en inblick i grannländernas yrkestraditioner och arbetsvillkor, och kanske kan det hjälpa till att bygga ut arbetsmarknaden i norr. Enligt projektledaren, för Arctic Skills Robert H Flatli, är det ett av målen för ArcticSkills.

Under måndag kväll den 6 februari anländer 24 deltagare från partnerskolor i Nordnorge och norra Finland för att delta i ett praktiskt utbyte hos oss på Utbildning Nord. De studerande som bl.a studerar till kockar och VVS-montörer kommer under vecka 6 att delta i undervisningen tillsammans med vuxenstuderande på Utbildning Nord och gymnasielever från Gränsälvsgymnasiets olika yrkesprogram.

Ett viktigt inslag är även att visa på vilka möjligheter som finns på arbetsmarknaden i norra Sverige. Deltagarna kommer att bl.a besöka tillväxtföretag inom besöksnäringen som Camp Torne Valley Experience och Explore the North AB. Dessutom sammanfaller utbytet med Utbildning Nords rekryteringsmässa den 8 februari och som Utbildning Nord anordnar sedan flera år för att ge möjlighet för våra studerande att möta rekryterande företag från Nordkalotten.

Har du frågor gällande pressmeddelandet vänligen kontakta Mattias Söder, Utbildningschef på Utbildning Nord tillika koordinator för Utbildning Nords och Gränsälvsgymnasiets medverkan i ArcticSkills, mobil + 46 (0) 72 212 52 04.

I över 50 år har Utbildning Nord i Övertorneå anordnat yrkesutbildningar för arbetsmarknadens behov för studerande från Finland, Norge och Sverige. Årligen studerar ca 450-500 personer hos oss inom vitt skilda yrkesområden såsom automationsteknik, IT, restaurang och storkök, vård, bygg, hantverk, elteknik, kylteknik, fordonsteknik, plåtteknik. Vi har dessutom ca 60 svenska gymnasieelever inom sex olika yrkesprogram. Utbildning Nord har ca 70 anställda i en verksamhet som bedrivs i en kreativ och mångkulturell miljö. Utbildning Nord är certifierade enligt IS0 9001-2015. Mer information om oss hittar du på www.utbnord.se