Glada miner när förnyat samarbetsavtal undertecknades mellan Övertorneå kommun och Utbildning Nord. Frän vänster Börje Rytiniemi, ordförande för Barn- och utbildningsnämnden i Övertorneå och Leif Lahti, direktör Utbildning Nord

Samverkan som ger ett unikt gymnasieutbud

Ett förnyat samarbetsavtal mellan Övertorneå kommun och Utbildning Nord har undertecknats gällande köp av sju yrkesprogram på gymnasiet. En samverkan som ger ett gymnasieutbud i Övertorneå som inte ens många större kommuner klarar.

Borde inte vara möjligt

Tack vare samverkan mellan Barn- och utbildningsnämnden i Övertorneå kommun och Utbildning Nord har ungdomarna i Övertorneå möjlighet till hela 15 gymnasieprogram på orten. Ett så stort gymnasieutbud i en kommun av Övertorneås storlek borde inte vara möjligt, men existerar tack vara att Utbildning Nord finns på orten och den samverkan som finns mellan Gränsälvsgymnasiet och Utbildning Nord.

- Även Överkalix kommun har nytta av det här samarbetsavtalet eftersom man inte har en egen gymnasieskola. Det betyder att även elever från Överkalix har möjlighet att välja från utbudet på Gränsälvsgymnasiet. I dagsläget har vi ca 30 gymnasieelever från Överkalix som går något av våra program, säger Börje Rytiniemi som är ordförande för Barn- och utbildningsnämnden i Övertorneå.

Win-win för alla parter

Både kommunen och Utbildning Nord menar att vi måste bli bättre på att lyfta fram den bredd som finns i Övertorneå. Alla är vinnare på samarbetet, menar Börje Rytiniemi och Leif Lahti.

- Ungdomarna har ett stort utbud av utbildningar på hemorten och behöver inte flytta till en annan ort för sina gymnasiestudier. Det är positivt för den egna plånboken liksom för kommunens och lokalsamhällets ekonomi, säger Börje Rytiniemi.

- I och med att vi har vuxenutbildning så har vi lättare att kunna ta emot även en gymnasiegrupp till ett yrkesprogram, även om antalet sökande är få. Den flexibiliteten finns inte i regel på andra skolor, av krasst ekonomiska skäl. Vi tror dessutom att den lärmiljö som finns hos oss, där vuxenstuderande och gymnasieelever är mixade, är positiv för ungdomarna. Som ung är du inte alltid 100% motiverad från dag ett. Vuxna kan vara en positiv förebild då man i regel har ett driv att komma ut i jobb så fort som möjligt. Yrkesprogrammen är dessutom den kortaste vägen till jobb idag. Bristen på arbetskraft inom de områden vi utbildar är mycket stor, så att välja ett yrkesprogram är ett klokt val även av ur den aspekten, avslutar Leif Lahti.

Önskar du ytterligare information med anledning av pressmeddelandet kan du kontakta Leif Lahti, direktör Utbildning Nord, mobil + 46(0)70 311 18 88 eller Börje Rytiniemi, ordförande för Barn- och utbildningsnämnden i Övertorneå, mobil +46 (70)224 22 11

Faktaruta: Utbudet av gymnasieprogram i Övertorneå. Fetmarkerade är yrkesprogram där elever studerar karaktärsämnena på Utbildning Nord och gymnasiegemensamma ämnena på Gränsälvsgymnasiet.

Barn- och fritidsprogrammet Introduktionsprogrammet
Bygg- och anläggningsprogrammet Naturvetenskapsprogrammet
Ekonomiprogrammet Restaurang- och livsmedelsprogrammet
El- och energiprogrammet Samhällsvetenskapsprogrammet