Tror på fast jobb som industrielektriker

Tror på fast jobb som industrielektriker

Arbetsmarknaden för elmontörer är god, i synnerhet inom industrin som efterfrågar kompetens inom såväl elteknik som automation. Det visar även arbetsförmedlingens senaste prognos. De goda chanserna till jobb, det breda arbetsfältet och varierande arbetsuppgifterna var det som fick Nathalie Ylitalo att byta yrkesbana och utbilda sig till industrielektriker på Utbildning Nord i Övertorneå.

På gymnasiet valde Nathalie att gå Restaurangprogrammet men det har för hennes del inte lett till något fast jobb utan enbart kortare anställningar. Arbetslivserfarenheter och utbildning inom servicenäringen är annars något som återkommer i Nathalies CV. Hon har bland annat jobbat inom restaurangnäringen, biluthyrning, på bensinstation, och som ordningsvakt. Hon har även en ettårig utbildning till eventkoordinator i bagaget. Nathalie tror att hennes tidigare erfarenheter från just servicenäringen kommer att vara till nytta i yrket som industrielektriker.

Kvinnor efterfrågas av branschen
Fortfarande är det mest män som söker sig till yrket så därför är jag nyfiken på varför Nathalie valde industrielektrikerutbildningen och varför hon tror det fortfarande är så få kvinnor som utbildar sig till elmontörer.

– Jag blev helt enkelt less på att inte ha ett fast jobb att gå till och inte kunna planera min framtid. Jag vill ha ett jobb som är praktiskt och varierande och ger utvecklingsmöjligheter. Min styvfar som jobbar som elektriker för Imtech i Luleå gav mig idén till byte av yrkesbana och han har gett mig goda råd på vägen. Yrket ger stora möjligheter till utveckling och arbetsuppgifterna är varierande. Ingen dag är den andra lik. Av en elmontör krävs t.ex. noggrannhet, servicetänkande och ett lugn. Och jag tror det är kvalitéer som kvinnor kan tillföra teamet.

– Yrket är ju mansdominerat fortfarande och det finns en hel del förutfattade meningar om vad kvinnor kan och inte kan. Att inte fler söker sig till yrket kan bero på att man kanske måste klara av att det är ett visst klimat, jargong. Men jag vet att kvinnor efterfrågas av branschen och jag tror på ett fast jobb.

Jag tror att utvecklingsmöjligheterna är goda och själv vill jag utvecklas i yrket och tror att jag med stigande yrkeserfarenhet kommer att kunna jobba i någon typ av ledarroll.

Jag vill kunna utvecklas hela tiden och inte stå still. Jag är heller inte främmande för att pendla till jobb i t.ex. Norge även om det kanske skulle kräva lite diskussioner med sambon som kanske inte skulle vara lika förtjust, ler Nathalie.

Datorspel på fritiden
Nathalie berättar att hon börjat utbildningen i slutet av januari. Till hemmet i Luleå åker hon nästan varje helg. På fritiden spelar hon dataspel men efterlyser en nätmötesplats där man kan komma i kontakt med övriga studeranden för att t.ex. hitta på saker på fritiden. Jag passar därför på att informera att studeranderådet har en Facebookgrupp för studerande men få verkar söka medlemskap i den öppna gruppen. Den skulle kunna fungera som nätmötesplats om alla studerande skulle bli medlemmar

I 40 år har Utbildning Nord i Övertorneå anordnat yrkesutbildningar för arbetsmarknadens behov för studerande från Finland, Norge och Sverige. Årligen studerar ca 500 personer hos oss inom vitt skilda yrkesområden såsom automationsteknik, ekonomi, IT, media, restaurang och storkök, vård, bygg, hantverk frisör, elteknik, kylteknik, fordonsteknik, plåtteknik och CNC-teknik. Vi har dessutom ca 60 svenska gymnasieelever inom sex olika yrkesprogram. Utbildning Nord har ca 70 anställda i en verksamhet som bedrivs i en kreativ och mångkulturell miljö. Utbildning Nord är certifierade enligt IS0 9001-2008. Mer information om oss hittar du på www.utbnord.se