Utbildning Nord är med i nya EU projekt

Utbildning Nord är med i nya EU projekt

Utbildning Nord har beviljats medel i Leonardo da Vinci för projektet ”ValTools”.

Utbildning Nord arbetar aktivt med att utveckla sin valideringsverksamhet, eftersom efterfrågan och behovet av valideringen växer kontinuerligt.  Huvudmålet för projektet är studera hur andra skolor i Europa jobbar med validering och bedömning av yrkeskompetens.  Andra mål i detta projekt är att utveckla vårt nätverk med nordiska och europeiska skolor som anordnar yrkesutbildning och byta erfarenheter och få nya kunskaper om bland annat pedagogiska metoder, ECVET, EQF, kvalitetsfrågor, samarbetet med näringslivet och yrkesvägledning.  De mottagande organisationerna i detta projekt är St. Johns College i Irland, Edupoli i Finland, EDU-IT i Polen samt Oslo Voksenoppläring Sinsen.

I projektet "ValTools" deltar personal som deltar i utveckling av valideringsverksamhet på Utbildning Nord och Gränsälvsgymnasiet i Övertorneå.

Studerande från Litauen kommer till Övertorneå för praktik

Utbildning Nord är med som partner i Leonardo da Vinci mobilitetsprojektet, "Eat and Stay: national cuisines and hospitality in Europe".

Sex hotellstuderande från nämnda skola kommer att praktisera på vår kockutbildning i början av nästa år, 2013 samt även två veckor på Hotell Tornedalia i Övertorneå

Kaunas Everyday Service and Business School är en ny partner för Utbildning Nord.

Vill du komma i kontakt med Utbildning Nord med anledning av pressmeddelandet kan du kontakta Anitta Koivuranta, Internationell Koordinator tel + 46 927 751 18 eller
mobil + 46 70 513 50 82.

I 40 år har Utbildning Nord i Övertorneå anordnat yrkesutbildningar för arbetsmarknadens behov för studerande från Finland, Norge och Sverige. Årligen studerar ca 500 personer hos oss inom vitt skilda yrkesområden såsom automationsteknik, ekonomi, IT, media, restaurang och storkök, vård, bygg, hantverk frisör, elteknik, kylteknik, fordonsteknik, plåtteknik och CNC-teknik. Vi har dessutom ca 60 svenska gymnasieelever inom sex olika yrkesprogram. Utbildning Nord har ca 70 anställda i en verksamhet som bedrivs i en kreativ och mångkulturell miljö. Utbildning Nord är certifierade enligt IS0 9001-2008. Mer information om oss hittar du på www.utbnord.se