Erik Fichtelius nominerad till Årets vd

Erik Fichtelius nominerad till Årets vd

UR:s vd Erik Fichtelius är en av de nominerade till utmärkelsen Årets vd. Priset delas ut 25 oktober i Stockholm och urvalskriterierna bygger bland annat på i vilken utsträckning pristagarens företag tar ett samhälleligt, ekonomiskt, miljömässigt och socialt ansvar.

Utmärkelsen Årets vd delas ut av ledarskapssajten Motivation.se och utbildningsföretaget Executive People. UR:s vd Erik Fichtelius är nominerad i kategorin Mellanstora företag, en ära han delar med bland andra Johan Oljeqvist, vd för Fryshuset. I kategorin Stora företag återfinns bland andra SVT:s vd Eva Hamilton.

De nominerade har valts ut utifrån följande kriterier:

• Pristagaren arbetar i någon form aktivt med CSR (Corporate Social Responsibility), d v s att ta ansvar för hur företaget påverkar samhället, ekonomiskt, miljömässigt och socialt.
  • Pristagaren har förmåga att leda människor och att genom sitt ledarskap fått människor att växa
  • Pristagaren har förmåga att bygga en organisation och visat goda resultat i de verksamheter som han/hon har varit vd för

Syftet med priset är bland annat att lyfta fram och belöna goda exempel bland Sveriges vd:ar.

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.