Golden Award till UR i New York Festivals

Golden Award till UR i New York Festivals

I natt vann UR:s radioreportage Efter aborten, producerad av Elin Iskra, New York Festivals International Radio Awards kategori Social Issues. Radioreportaget handlar om hur kvinnor i Kina sörjer sina aborterade foster, och om ett kloster som gjort en affärsrörelse av att frälsa dessa fosters själar.

– Jag är tacksam över att ha vunnit ett så betydelsefullt pris, säger Elin Iskra reporter och producent från prisutdelningen i New York. Jag är glad över att få tillfälle att uppmärksamma en mycket viktig fråga. Kvinnors sexualitet och förmåga att ge liv förtrycks av politiska krafter, i Kina och i andra länder. Jag hoppas att mitt program bidrar till att öppna en diskussion som i dag är förbjuden.

I Kina kan kvinnor tvingas till abort ända upp till 28:e veckan och många plågas av svåra skuldkänslor. I reportaget, som ingår i serien Bildningsbyrån - Kina, besöker Elin Iskra ett kloster där buddhistiska munkar tjänar pengar på att frälsa aborterade fosters själar. Vid varje fullmåne besöks klostret av kvinnor som genomgått en abort. De vill att deras döda barns själar ska få frid. När Elin Iskra pratar med en av kvinnorna som deltagit i ceremonin, säger kvinnan att hon är glad att hennes barn nu har kommit till himlen, men att hon själv bara vill gråta.

Det vinnande programmet är det sista av fem program som alla svarar på frågan – vilken inverkan har Kinas ettbarnspolitik på den kvinnliga sexualiteten?

– Med den frågan har jag fått tillfälle att komma mycket nära många kvinnor, och män, förklarar Elin Iskra. Svaren ger en bred men tydlig bild av hur svårt det enskilda livet blir, särskilt för kvinnor, när staten driver en så strikt och förtryckande sexualpolitik. Svaret på frågan om ettbarnspolitikens inverkan på den kvinnliga sexualiteten har lett mig in på ytterligare en fråga – är en förtryckande sexualpolitik ett verktyg för att få ett lydigt folk?

Lyssna på programmet på UR.se: Efter aborten från Bildningsbyrån – Kina >

New Yorks Festivals International Radio Programs & Promos Competition for The World's Best Radio Programs & Promos premierar radioproduktioner av varierande längd och format, från stora radiostationer såväl som mindre oberoende aktörer i hela världen.

Läs mer på NYF's webbplats >