Petter och Erik Fichtelius invigde Kunskapshuset

Petter och Erik Fichtelius invigde Kunskapshuset

Idag invigde UR sitt nya Kunskapshus på Gärdet tillsammans med SR och SVT och därmed är nu hela public service samlat.

-   Äntligen är hela företaget på plats i nya Kunskapshuset. Här ska UR vara med och skapa utbildning i världsklass, säger Erik Fichtelius

Tillsammans med UR:s vd Erik Fichtelius invigde Petter, som själv gjort en kunskapsresa som han bl.a berättar om i boken, Dyslexi: Mina bästa sidor är ordblinda, som ingår i UR:s satsning om dyslexi.

En viktig drivkraft för flytten var möjligheten till ett ökat samarbete med de andra public-service-bolagen samt minskade driftkostnader som frigör licensmedel till kärnverksamheten. UR gör inte bara en fysisk flytt utan har även titta över flöden, arbetsprocesser och tekniska plattformar. UR vill möta framtidens krav snabbfotade och moderna. UR vill spela en viktig roll i utvecklingen av det svenska utbildningsväsendet genom att vara angelägna, generösa och dela med oss av vårt material digitalt.

Kunskapshuset är en arkitektonisk blinkning mot skolans värld, en viktig målgrupp i vårt uppdrag som särskiljer UR mot de andra bolagen.

Nya UR innebär ett tillskott i Radiohusparken, ett modernt hus som anknyter och förhåller sig till de äldre byggnaderna. För arkitekturen står White.

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.