12-åringarna tar makten – final i Retorikmatchen

12-åringarna tar makten – final i Retorikmatchen

Vilka svenska 12-åringar är bäst på att övertyga och vilka har den vassaste tungan? Det får vi veta 2 juni när finalmatchen i UR:s Retorikmatchen sänds. Då får vi också lära oss hur ett tal till nationen skulle låta dagen efter att alla 12-åringar tagit över makten i hela världen – det är en av utmaningarna i den spännande finalen. Kraven är höga och förväntningarna stora. Vinnarna går hem med UR:s retorikpris. Finalen sänds både i P4 och i SVTB.

I UR:s Retorikmatchen har lyssnarna hela våren fått hänga med på en lekfull lektion i retorik och konsten att tala. Efter tuffa kvarts- och semifinaler är det nu dags för final. De två finallagen från Kramfors och Karlskrona kommer att ställas inför tävlingens hittills svåraste utmaningar.

Den första utmaningen blir att skildra en värld som styrs av 12-åringar. I tävlingen är det dagen efter en kupp där världens alla 12-åringar tagit över makten i hela världen. Finalklasserna ska hålla ett tal där de förklarar landets nya agenda för medborgarna i Sverige.  Uppdrag nummer två är att debattera för – eller emot – en 15-årsgräns för filmen Hunger Games. Den tredje och sista uppgiften är en kunskapstävling där deltagarna testar sina kunskaper i retorik; 10 snabba frågor under en mycket stressig minut.

Domaren Barbro Fällman bedömer de tävlandes retoriska färdigheter. Hon har många års erfarenhet av arbete med retorik och har bland annat instiftat Stora Retorikpriset. Programledare är Rikard Diego, känd från bland annat P3:s Humorhimlen.

UR satsar på retorik under 2012

Att bli lyssnad på är en demokratisk rättighet. Att alla kan, vågar och vill tala och lyssna – oavsett bakgrund och social tillhörighet – är en självklar grund i ett demokratiskt och öppet samhälle. UR gör därför under 2012 en bred satsning inom ämnet retorik. Kärnan i UR:s retoriksatsning är att få den tysta eleven att våga prata och den pratiga eleven att börja lyssna. Att stärka alla elevers självkänsla med hjälp av retorik. I radioserien Retorikmatchen möts sjätteklassare från 8 klasser runt om i landet i en tävling där elevernas retoriska förmågor sätts på prov. I Tungan rätt i mun får fem barn arbeta ihop med retorikcoachen Elaine Eksvärd. Tv-serien Helt blackout följer fyra ungdomar med talångest som med hjälp av skräddarsydda KBT-uppgifter utmanar sin rädsla och gör det som de är allra mest rädda för – för att våga förverkliga sina drömmar. I Pedagogens retorik får fyra lärare en utbildning i pedagogisk retorik av Tina Kindeberg – Sveriges enda docent i både retorik och pedagogik. I tv-serien Tala ut! ger retorikexperten Barbro Fällman stå-upparen Simon Garshasebi retoriska utmaningar – med inbyggda hinder. På ur.se finns material som kan ge stöd och stärka pedagoger i deras undervisning: http://www.ur.se/Tema/Ratt-att-tala-vett-att-lyssna