Adopterade barn som bara vill hem

Adopterade barn som bara vill hem

Henriettes och Gerts dröm går i uppfyllelse när de äntligen får adoptera. Vad de inte varit beredda på är att bli föräldrar till barn som är traumatiserade och ständigt ledsna – och bara vill tillbaka hem. Adoptionens pris, där UR är samproducent, visar de katastrofala följder som kan uppstå för alla inblandade vid adoptionsprocesser som präglas av korruption och svek.

Dokumentären Adoptionens pris skapade stor debatt när den visades i Danmark 2012. Vilket även fick konsekvenser rent politiskt.

– Vi gick in i samproduktionen eftersom den visar en viktig sida av adoption som vi sällan ser i medierna. Det är starka och gripande berättelser om en process som är långt ifrån okomplicerad, och det behöver skildras, säger Daniel Pynnönen inköpschef på UR.

I filmen får du följa etiopiska Sinkenesh och Husen, som på grund av fattigdom och sjukdom väljer att adoptera bort 4-årige Masho och hennes 2-årige lillebror Roba. Övertygade om att det ska ge deras barn en trygg, kärleksfull och ekonomiskt stabil uppväxt. Men det dröjer inte länge förrän de inser att det är ett ödesdigert misstag och att barnen skulle haft det bättre hos dem i Etiopien. Familjen i väst har svårt att infria sina löften.

Du får även följa Henriette och Gert som länge längtat efter barn, och äntligen går deras dröm i uppfyllelse. Vad de inte varit förberedda på är kampen med ledsna och traumatiserade barn som bara vill hem.

UR Play: Dokumentären finns att se i UR Play i sex månader efter sändning.

Sändning: Onsdag 9 oktober kl.20.00 i Kunskapskanalen.

Produktionsfakta
Regissör: Katrine W. Kjær
Producenter: Miriam Nørgaard, Sara Stockmann & Vibeke Windeløv
År: 2012

På tema adoption sänds även UR:s inköp Adoption och längtan efter kärlek onsdagen den 16 oktober kl. 20.00.