Barnens romanpris 2015: Här är de fem nominerade böckerna

Barnens romanpris 2015: Här är de fem nominerade böckerna

Nu står det klart vilka fem böcker som nominerats till årets upplaga av Barnens romanpris– Sveriges Radios och Utbildningsradions litteraturpris där barn själva läser, diskuterar och utser vinnaren. Den vinnande boken för 9-13-åringar kommer att utses av en barnjury från Tiundaskolan i Uppsala.

– Årets nominerade böcker rör sig över många teman och flera genrer. Här finns en sensuell kärlekshistoria, en mångbottnad kriminalhistoria, en fantasybok från internets barndom, en gedigen spökhistoria från Norrland och till sist en berättelse om en sommar ensam i stan, säger Manuel Cubas, ny programledare för Barnens romanpris.

De nominerade böckerna till Barnens romanpris 2015
Lite mer än en kram av Mårten Melin, Rabén & Sjögren
Den blomstertid nu kommer av Marie-Chantal Long, Opal
Berättelsen om Taur av Bengt Tollesson, Idus förlag
Inmuradeav Lena Ollmark, B Wahlström
Vi ses i Obsan av Cilla Jackert, Rabén & Sjögren

Året Bokskola
Den vinnande boken kommer att utses av en barnjury bestående av femteklassare från Årets Bokskola: Tiundaskolan i Uppsala. Barnjuryn kommer att ägna sommarlovet åt läsningen av de fem nominerade böckerna. Medlemmarna i juryn är: Lina Edelbrock, Abel Mesfin, Matilda Stenerhag, Adam Cleusix, Jesper Thorsbrink, Oskar Bergström och Molly Brus Thurfjell.

Programmen sänds i höst
Radioprogrammen där barnjuryn diskuterar böckerna sänds under sex veckor med start onsdag 7 oktober kl.13.20 i P1. Den vinnande boken avslöjas den 11 november i P1. Pristagaren porträtteras i ett program som sänds 18 november kl. 13.20 i P1.

Programmen sänds även i P4 söndagar kl. 08.05 med start 11 oktober. Pristagarporträttet sänds 22 november kl. 08.05 i P4.

Programmen kommer även att finnas i Sveriges Radio Play och i UR Play.

Om Barnens romanpris
Barnens romanpris arrangeras för sjätte året i rad. Det är ett unikt pris där en barnjury läser och bedömer fem nominerade böcker som vänder sig till 9-13-åringar och är utgivna under hösten 2014 och våren 2015. Prissumman är 50 000 kr. Barnens romanpris är ett samarbete mellan Sveriges Radio och Utbildningsradion.

Barnens romanpris startades 2010 på initiativ av kulturjournalisten Kerstin M. Lundberg och Ylva Mårtens, producent för programmet Barnen i P1, för att främja barns läsning. I år har Ylva Mårtens fått två priser för sitt arbete med Barnens romanpris, Gulliverpriset från Ibby och Eldsjälspriset från Svenska barnboksakademin.

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta:
Ylva Mårtens, producent för Barnens romanpris
ylva.martens@sverigesradio.se