De fem böckerna som tävlar i Barnradions bokpris. Läs i sommar och lyssna på Barnradion, P4 söndagar 8.05 med start 2 oktober.

Barnradions bokpris 2016: Och de nominerade är…

Barnens romanpris byter namn till Barnradions bokpris – ett breddat bokpris för både fiktion och faktaböcker för 9-12-åringar. En urvalsgrupp bestående av både barn och vuxna har nu kommit fram till vilka fem böcker som är med och tävlar om 2016 års bokpris där barn själva läser, diskuterar och utser vinnaren. Barnradions bokpris har premiär 2 oktober.

Och de nominerade är:

Landet bortom brunnen av Douglas Foley, Lava förlag
Det är jag som är Mickan! av Malin Nilsson och Vanessa Lopéz, Vombat förlag
Brott och straff – om att stjäla en hund av Charlotte Hage, Kabusa böcker
Bennys hemliga rapporter av Per Lange, Johan Bergström, Henrik Ahnborg, B Wahlström
Sju förtrollade kvällar av Mårten Sandén, Rabén & Sjögren

– De nominerade böckerna är starka berättelser om att möta sina rädslor, att finna modet att vara sig själv, om ensamhet men också humor, äventyr och vänskap, säger Manuel Cubas, programledare för Barnradions bokpris.

Barnradions bokpris – premiär 2 oktober

Radioprogrammen där en barnjury diskuterar fem av årets bästa böcker för 9-12-åringar tillsammans med programledaren Manuel Cubas sänds i höst, start söndag 2 oktober kl. 08:05 i Barnradion, P4. Den vinnande boken avslöjas i det sjätte och sista programmet som sänds 6 november.

Programmen kommer även att finnas som podd i Sveriges Radio Play och i UR Play samt på sverigesradio.se/barnradion

Barnradions bokpris är ett samarbete mellan Barnradion Sveriges Radio och UR.

Om Barnradions bokpris

Förlagan till Barnradions bokpris är Barnens Romanpris som har delats ut sex gånger tidigare. Det är ett unikt pris där en barnjury läser och bedömer fem nominerade böcker som vänder sig till 9-12-åringar. Årets böcker är utgivna under hösten 2015 och våren 2016. Prissumman är 50 000 kr.

I år byter priset namn till Barnradions bokpris. Detta för att tydliggöra att priset hör till Barnradion (Sveriges Radio och UR) samt öppna upp möjligheten för faktaböcker att nomineras till priset.

Förra årets vinnare var Den blomstertid nu kommer av Marie-Chantal Long.

För mer information:

Maria Lekteus, pressansvarig Barnradion Sveriges Radio