Christel Tholse Willers blir vd för UR

Christel Tholse Willers blir vd för UR

UR:s styrelse har beslutat att Christel Tholse Willers blir ny vd för UR. Hon tillträder den 19 augusti och kommer närmast från tjänsten som chef för SVT:s Melodifestivalen.

Christel Tholse Willers är djupt grundad i public service värderingar och tron på att public service kan göra skillnad i vårt samhälle. Hon är också en bevisat framgångsrik förändringsledare. Det är de två sakerna vi har letat efter och det har vi funnit i Christel, säger Lisa Lindström, UR:s styrelseordförande och den som har lett arbetet med att rekrytera UR:s nya VD. Sen finns det en mängd andra saker som kommer göra henne till en fantastisk ledare för UR. Hon är kreativ, engagerad, analytisk, får med sig människor och har en tydlig etisk kompass. Jag är övertygad om att Christel både kommer kunna synliggöra och skapa kraft i det som UR har idag och ta bolaget vidare in i det nya medielandskapet.

Bakom sig har Christel Tholse Willers många års erfarenhet från arbete inom public service och har bland annat arbetat som projektledare, produktionsledare och chef för SVT i Malmö. Hon är utbildad jurist och har 15 års erfarenhet av ledarskap.

– Jag drivs av att arbeta med något som har en mening. Något som är viktigt på riktigt. Det gör jag i mitt nuvarande jobb och det tar jag med mig in i UR. Jag känner mig stolt och hedrad och ser fram emot att lära känna medarbetarna och UR:s användare, säger Christel Tholse Willers.