UR ställer aktuella frågor till experter om hur vi kan hjälpa lärare som har elever som går i skolan på distans.

Dagligt program för att hjälpa lärare och föräldrar i rådande läge

UR kraftsamlar för att stötta alla de lärare, föräldrar, barn och unga vars liv förändras just nu. Som ett led i detta startar idag ett extrainsatt dagligt program som stöd för de lärare och föräldrar som har elever och barn hemma.

Sändning i Kunskapskanalen kl. 15.00 och på UR Play - Skola hemma.

Programledarna Maja Åström och Natanael Derwinger tar upp aktuella frågor som uppstår när undervisningen plötsligt måste ske på distans. Lärare och föräldrar kan också skicka in frågor som de vill ha svar på.

- Vi får väldigt många frågor i våra sociala mediekanaler just nu, och vill att så många som möjligt ska få ta del av den kunskap som finns, därför gör vi det här programmet, säger Ulrika Nulty projektledare på UR.

Stängda gymnasier, grundskolor där många av eleverna är hemma. Barn, unga, lärare och föräldrar har kastats in i en helt ny situation. Över en halv miljon elever inom gymnasie- och vuxenutbildningen har redan fått gå hem och behöver undervisas på distans. Och många av landets grundskolor är också påverkade.

I första programmet av UR:s Skola hemma - experterna 19 mars: Vad gäller nu? ställer Maja Åström frågor till Roberth Olofsson, undervisningsråd på Skolverket, och Satu Harnesk från Skolledarförbundet. Vad förväntas av lärare nu? Vilken teknik finns och kommer resurserna att räcka till för alla som behöver ställa om? Vad händer med elever i behov av särskilt stöd?

”Det är viktigt att komma ihåg att skolan inte är stängd, den är utformad på ett annat sätt”, säger Satu Harnesk i programmet.

”I den här unika situationen måste man säkra de basala behoven och kanske stå ut med att undervisningen inte håller exakt samma nivå som man är van vid”, säger Robert Olofsson.

Lärare och föräldrar kan ställa sina frågor till programmet via mejladressen skolahemma@ur.se

UR kraftsamlar för att stötta alla de lärare, föräldrar, barn och unga vars liv förändras just nu. Programmen är en del av UR:s satsning Skola hemma UR Play som ingår i samarbetet Skolahemma.se tillsammans med Skolverket, RISE, SKR och Swedish Edtech Industry. På UR Play-sidan Skola hemma har UR samlat serier som passar bra för att lära sig saker hemifrån från lågstadiet till gymnasiet. Alla program på sidan har pedagogiskt stöd i form av lärarhandledningar eller arbetsblad. Sidan uppdateras och fylls på löpande.

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.