David fick välja – behandling eller polisanmälan

David fick välja – behandling eller polisanmälan

Malins syster dog av GHB och alkohol och Björns son fastnade i narkotikamissbruk. Tove, 16 år, lever för festen, men är rädd för att tappa kontrollen. Tre dokumentärfilmer om unga och droger – och två föräldrasamtal om vad man gör när ens tonåring börjar missbruka. UR:s Droger och Föräldrasnack om droger är en del av en större en satsning som ska hjälpa unga att tänka kritiskt kring alkohol och droger. Båda visas på SVT1 med start 7 augusti.

Tove, 16 år, lever för helgen och festen, men är samtidigt rädd för att tappa kontrollen. Hur ser hon på sin rädsla – och hur påverkar den hennes relation till de två bästa vännerna? David, 19 år, började röka cannabis under högstadiet och slutade inte förrän hans föräldrar ställde honom inför ett ultimatum: Gå i behandling, annars polisanmäler vi dig. Lukas testade i stort sett alla droger som finns under gymnasietiden och Malins syster dog när hon blandade GHB och alkohol. I dokumentärserien Droger skildrar UR ungas relation till alkohol, cannabis och andra droger. Det är ungdomarna själva som berättar, genom dokumentära scener och med sina egna ord.

Att ens eget barn ska börja missbruka, alkohol eller droger i tonåren, är varje förälders absoluta mardröm.  Vad kan jag göra för min missbrukande tonåring, när ska jag söka hjälp och vilket stöd finns att få? Hur ska jag ta upp och prata om alkohol och droger med min tonåring utan att det blir fel?Det är några av de frågor som reds ut i UR:s Föräldrasnack om droger, två program om föräldrarollen och ungas droganvändning. I programmen delar föräldrar med sig av erfarenheter, tankar och oro. Psykologen Martin Forster och socionomen Lotta Åberg ger konkreta tips och råd om hur man kan prata med sin tonåring.

UR:s program Droger och Föräldrasnack om droger sänds på SVT1 med start 7 augusti kl. 22.00. Båda är en del av en större satsning som ska hjälpa unga att tänka kritiskt kring alkohol och droger och göra en risk- och konsekvensanalys. I satsningen ingår webbplatsen Droger & dilemman, en temasajt på ur.se för ANDT-undervisningen, samt tio faktafilmer om droger. Materialet är framförallt tänkt att användas i klassrummet med en förberedd lärare.