NO-tv med Sissela Kyle som Charlotte Holmes och Catrine Lundell som Dr Watson. Foto: UR.

Deckarspänning och humor när Sissela Kyle gör NO-tv!

Sissela Kyle gestaltar den uppblåsta och ganska usla detektiven Charlotte Holmes som ihop med – eller tack vare – sin assistent löser olika fysikmysterier. Humorserien har en färgsprakande form, ett gediget pedagogiskt innehåll och erbjuder lågstadieelever ett lustfyllt första möte med abstrakta naturvetenskapliga begrepp. Andra medverkande är Christina Schollin, Victor Beer och Catrine Lundell.

Premiär den 24 februari i Barnkanalen och på UR Play.

I den påhittade tv-kanalen NO-tv handlar allt om NO. Privatdetektiven Charlotte Holmes (Sissela Kyle) och assistenten Dr Watson (Catrine Lundell) bor i en vacker 1800-talsvåning. Där löser de olika mysterier, som det med den tröga lådan som inte går att öppna i avsnittet om friktion. Det blir dock en del tokiga tester innan de lyckas klura ut lösningen.

- Jag hoppas att barnen ska fatta mer av NO än min karaktär gör, säger Sissela Kyle vars rollfigur Holmes egentligen bara är bra på att ta åt sig äran. Och bjuda tittarna på skratt.

I den magiska talangjakten försöker El Trollo (Jonas Modin) charma den stränga juryordförande (Christina Schollin) med trollkonster som visar sig vara experiment alla kan göra hemma. Dessutom blir det spänning med den neurotiska uppfinnaren (Dilan Apak) och hennes vän (Victor Beer), förvirring i frågesporten NO-kampen och skönsång i den musikaliska topplistan.

Syftet med serien är att koppla de naturvetenskapliga ämnena till barnens vardag genom att belysa begrepp ur olika perspektiv på ett lekfullt och intresseväckande sätt. NO-tv ger eleverna goda förutsättningar att få kunskap och förståelse för kraft, rörelse och materials egenskaper. Barnen får också en presentation av fenomen som friktion, magnetism, tyngdkraft, balans, ljud och ljus.

Serien är utformad i samarbete med NO-lärare på lågstadiet och lärare i NO och teknik på Lärarhögskolan.

Avsnittstitlar: "Magnetism", "Friktion", "Tyngdkraft", "Elektricitet", "Balans", "Densitet", "Ljud", "Fast, gas, flytande", "Luft", "Ljus".

För intervjuer och mer information kontakta pressansvarig.

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.